Handige tip voor iPhone- en Android-gebruikers bij noodgevallen

Met de intrede van de smartphones is het zo dat veel telefoons vergrendeld zijn met een code of zelfs een vingerafdruk. Daardoor kunnen hulpdiensten de telefoon van een slachtoffer vaak niet ontgrendelen en weten ze dan ook niet wie ze moeten bellen bij een noodsituatie.

iPhone:

Ga naar de app 'gezondheid', ga dan naar je Medische ID (rechts onderin). In dit scherm kun je een contact toevoegen voor noodgevallen en je kunt gelijk een relatie (vb. moeder, broer, partner) aan de persoon toevoegen.

Ter info: de app is niet te downloaden in de AppStore. Het maakt standaard deel uit van IOS8.

Wanneer de hulpdiensten jouw gegevens nodig hebben, kunnen zij die gemakkelijker vinden. Bij een vergrendeld iPhone-scherm zie je links onderin 'Noodgeval'. Je klikt erop en dan krijg je, links onderin, 'Medische ID' te zien. Als je hierop klikt dan worden de gegevens die je hebt ingevoerd zichtbaar en op deze manier kunnen de hulpdiensten zien en weten wie ze moeten bellen, wat je bloedgroep is , welke medicatie je neemt of juist niet mag nemen.

Android:

Ga naar contacten en vervolgens naar groepen. Klik op 'ICE contact bij nood'. Klik op de 'button' om een contact toe te voegen. Klik op 'Contact noodgevallen' en selecteer een contactpersoon. Sla je aanpassingen op.

Als je telefoon vergrendeld is, kan je rechts onderaan op 'Noodgeval' tikken. In dat menu kan je een noodnummer bellen zoals 101 of 112. Als je echter nogmaals onderaan tikt, zie je de ICE-contactpersoon.

Je kan ook naar instelligen gaan dan persoonlijk, beveiliging en eigenaarsgegevens, de info die je hier invult komt dan op het lockscreen.

Ter info: het kan zijn dat niet iedere Android-telefoon op dezelfde manier werkt. In de app-store zijn echter wel diverse apps te vinden die (ongeveer) hetzelfde doen.

Labels