Hoe geef ik mijn camera- of bewakingssysteem aan?

Bewakingscamera’s en alarmsystemen moeten verplicht aangegeven worden via het elektronisch loket www.police-on-web.be. Deze aangiften zijn gratis.

Wat houdt dit in?

  • Wil je een nieuw camerabewaking- of alarmsysteem installeren dan geef je dit uiterlijk de dag vóór de ingebruikneming aan via www.police-on-web.be. Je moet erop toezien dat je aangifte up-to-date is, door deze ten minste jaarlijks te valideren.
  • Zoals voorzien is door de Europese Verordening Gegevensbescherming (GDPR), legt de Camerawet je eveneens de verplichting op om een register van je beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden. Dit register moet, op aanvraag, ter beschikking gesteld worden van de Gegevensbeschermingsautoriteit om haar de mogelijkheid te bieden haar controle-opdracht uit te voeren. 

Uitzonderingen

In de wet wordt een uitzondering voorzien voor burgers die in hun eigen woning een bewakingscamera installeren voor persoonlijke en huishoudelijke doeleinden. Een aangifte, register of pictogram is hier niet nodig. Opgelet, dit betekent niet dat je personen mag filmen zonder hun toestemming.

Meer info?

  • Meer informatie over bewakingscamera's en de camerawetgeving vind je hier.
  • Download hier de handleiding voor de aangifte van jouw camera of alarmsysteem.
  • Heb je een vraag over dit aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk 'Camera' - bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op 02 739 42 80 of helpdeskcamera@eranova.fgov.be.