Aangifte doen na slachtofferschap van computercriminaliteit

Ben je opgelicht? Doe dan zeker aangifte!

Neem zoveel mogelijk informatie en documenten mee wanneer u klacht komt neerleggen zodat onze diensten maximaal met uw dossier aan de slag kunnen. Volgende tips geven u een overzicht van de benodigde informatie:

  • Is er geld van uw rekening verdwenen? Neem dan zeker je bankafschrift mee waarop duidelijk het nadeel van de fraude te zien is en het bankrekeningnummer van de ontvanger.
  • Heb je contact gehad met een verdachte persoon op het internet? Neem zoveel mogelijk schermafdrukken van de informatie die je hebt over de verdachte persoon en tracht alle gesprekken bij te houden. Probeer vooral zijn account gegevens te noteren. Bijvoorbeeld de correcte facebook URL van het gebruikte facebookprofiel, de user-id van de tweedehandsgebruiker,…
  • Heb je een e-mail ontvangen? Druk deze dan af. Tevens hebben wij nood aan de technische header van de email. Waar je deze kan vinden hangt af van je e-mailprogramma. Voor meer informatie over hoe je de header zichtbaar maakt, klik je hier.
  • Heb je een valse website bezocht? Neem dan een schermafdruk of foto van de website.
  • Oplichting via een 2dehands website? Neem dan zeker voldoende schermafdrukken mee van het zoekertje en eventuele communicatie.
  • Heeft u telefonisch contact gehad met de persoon. Noteer dan zeker het telefoonnummer.
  • Ben je slachtoffer van ransomware? Neem dan een duidelijke foto van het blokkering scherm. Dit is meestal een boodschap op je scherm die zegt dat je Bitcoins moet betalen om je computer te deblokkeren. Het is voor ons belangrijk dat deze informatie goed zichtbaar is.

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Pajottenland telefonisch via 054 31 35 01.