Wat gebeurt er met mijn oproep als ik naar de 101 bel?

In België zijn er twee belangrijke noodnummers voor dringende hulp:

  • 100 voor ambulance en brandweer;
  • 101 voor politie;

Alle noodnummers zijn 7d/7d en 24u/24u bereikbaar.

112 is het Europees noodnummer.

Als je het nummer 101 draait, kom je terecht bij de noodcentrale. In de provincie Oost-Vlaanderen is deze provinciaal georganiseerd en fysiek gevestigd in Gent. De operatoren van de noodcentrale (= medewerkers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken) staan in rechtstreeks contact met de operatoren van de Lokale Politie Gent.

Als er via het noodnummer 101 een dringende oproep binnenkomt, dan maakt de calltaker een gebeurtenis aan in het centraal systeem. Op basis van de opgegeven informatie (bv. een straat in Gent) krijgt de dispatching van Politie Gent de gebeurtenis binnen. De operator van Politie Gent stuurt op zijn/haar beurt de politieploegen op het terrein rechtstreeks aan. De operatoren kunnen m.a.w. onmiddellijk een interventieploeg van de Gentse politie (aan)sturen naar een gebeurtenis waarbij dringende politiehulp noodzakelijk is.

Om te weten of het gaat om een dringende gebeurtenis of niet, is het noodzakelijk dat de calltaker beschikt over voldoende informatie. Het is belangrijk dat je precieze en juiste informatie kunt meedelen aan de operator en dat je zijn/haar vragen kunt beantwoorden.

Welke informatie is belangrijk?

Als je het noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het uiterst belangrijk om voldoende en juiste informatie door te geven:

  • Je eigen contactgegevens (naam, evt. telefoonnummer)
  • De juiste locatie (gemeente/stad, straat én huisnummer, kruispunt, evt. kilometerpaal, enz.)
  • Wat is er precies gebeurd (brand, ongeval, inbraak, hartaanval, enz.)?
  • Zijn er gewonden?

Heeft de operator van Politie Gent toch nog te weinig informatie of blijkt dat er op basis van de verkregen informatie geen dringende politionele hulp nodig is, dan zal de operator je zelf terug opbellen. De operator zal dit doen ofwel om extra informatie te verkrijgen ofwel om je te informeren hoe en waar je verder kan geholpen worden.

Als je per ongeluk een noodnummer hebt gebeld, hang dan niet op. Zeg tegen de operator dat alles in orde is. Op die manier is de operator/calltaker er zeker van dat er geen sprake is van een noodgeval.

Weet wel dat als je hulpdiensten zonder geldige reden opbelt, dit kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging.

Heb je zowel medische als politionele hulp nodig?

Het volstaat om of naar de ‘100’ of naar de ‘101’ te bellen. Beide noodcentrales wisselen de nodige gegevens onmiddellijk met elkaar uit. In sommige gevallen kan je door de operator van de ene noodcentrale doorgeschakeld worden naar een collega van de andere.

Wat bij een niet-dringende oproep?

  • Voor heel wat (niet dringende) klachten kan je terecht via het e-loket. Een eenvoudige en snelle manier om je klacht aan de politie over te maken. Meer informatie hierover vind je hier.
  • Voor niet-dringende politiehulp binnen Gent kan je bellen naar het nummer 09/266.61.11.
  • Je kan ook steeds online een afspraak maken via https://afspraak.politie.gent.be/.

Meer uitgebreide info hierover vind je hier.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Gent via het contactformulier of telefonisch via 09 266 61 11.