Slachtoffer van bedrog, fraude of oplichting?

Slachtoffers van bedrog, fraude of oplichting kunnen dit melden via het online meldpunt van de FOD Economie. Het gaat daarbij vooral om fraude of misleiding via internet maar ook om e-mails met valse facturen, boetes, loterijen, enz. 

Het is belangrijk dat je dergelijke zaken meldt. Zo kan de Economische Inspectie een globaal beeld krijgen van de verdachte praktijken die mikken op consumenten in België. Bovendien help je vermijden dat andere mensen in dezelfde val lopen.

Meldpunt

Op het meldpunt krijg je een aantal scenario's aangeboden over de meest voorkomende inbreuken op de economische wetgeving. Kies daaruit het scenario dat bij jouw case past. Na het invullen van een vragenlijst krijg je onmiddellijk, online en per e-mail, nuttige informatie over jouw rechten en de manier waarop je ze kunt afdwingen.

Is geen van de scenario's van toepassing op jouw probleem, kies dan voor de optie "geen van deze / ander probleem". Via die optie krijg je meer algemene informatie over de instanties die jou kunnen helpen bij het oplossen van je probleem.

Weet wel dat dit meldpunt niet de plaats is om een klacht in te dienen. Na het invullen van de vragen, druk je best het document met informatie af. Als het meldpunt jou bijvoorbeeld naar jouw plaatselijk politiekantoor verwijst, zal de politie dankzij dit document beschikken over de context en de juridische elementen die toelaten de aangegeven feiten te kwalificeren en jouw klacht te rechtvaardigen.

De rechtstreekse link naar het meldpunt vind je hier.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Gent via het contactformulier of telefonisch via 09 266 61 11.