Een steenweg is geen raceparcours

De Gentse Flikken controleerden ook afgelopen weekend op de grote killers in het verkeer: overdreven snelheid, alcohol en drugs.

In Sint-Amandsberg controleerde de Wijkdienst op drugs in het verkeer. Ze haalden een chauffeur uit het verkeer die onder invloed van drugs reed, het rijbewijs van deze chauffeur werd onmiddellijk ingetrokken.

De Verkeersdienst controleerde gisterennamiddag in de Eversteinlaan en gisterenavond in de Deinsesteenweg. Ze stelde daar een anoniem flitsvoertuig op. Hardrijders werden uit het verkeer gehaald door de motorrijders van de politie, bijvoorbeeld om over te gaan tot de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs.

In de Eversteinlaan geldt een snelheidslimiet van 90 km/h. Er passeerden 1.068 voertuigen onze camera. 104 wagens (9,7%) reden te snel. Twee bestuurders moesten hun rijbewijs onmiddellijk inleveren. De hoogste snelheid bedroeg 162 km/h.

In de Deinsesteenweg is het toegelaten om 70 km/h te rijden. Tijdens onze controle tussen 19u15 en 21u00 controleerden we 745 voertuigen en stelden we jammer genoeg vast dat een kwart van de bestuurders te snel reed. We registreerden een topsnelheid van 149 km/h. Zes bestuurders kwamen in aanmerking voor de onmiddellijke intrekking van hun rijbewijs. Chauffeurs die uit het verkeer gehaald werden wegens overdreven snelheid moesten ook een alcoholtest afleggen. Drie bestuurders bliezen daarbij positief, met waarden tot 1,82 promille.

Met is weten: waarom snelheidslimieten en een maximum van 0,5 promille belangrijk zijn

De combinatie van overdreven snelheid en alcohol is helemaal gevaarlijk. Alcohol tast je reactievermogen aan waardoor je trager reageert bij gevaar (het duurt een halve seconde langer eer je je rempedaal induwt). Tijdens de controle in de Deinsesteenweg gisteren werd een chauffeur geflitst aan 149 km/h. Na onderschepping bleek deze chauffeur ook nog onder invloed van alcohol te rijden, hij blies 1,82 promille. Een normale reactietijd (de tijd die ligt tussen het waarnemen van gevaar of een obstakel en het effectief intrappen van de rem) bedraagt ongeveer 1 seconde. Onder invloed van alcohol komt daar een halve seconde bij. Aan een snelheid van 149 km/h betekent dat dat de chauffeur pas effectief begint te remmen na alweer 60 meter te hebben afgelegd na het waarnemen van het gevaar of een obstakel. Tel daarbij de remafstand van 114 meter en je komt aan een totale stopafstand van 174 meter. Ter vergelijking: een voetbalveld meet 105 meter in de lengte. In nuchtere toestand zou de stopafstand aan 149 km/h ongeveer 150 meter bedragen. Nuchter en met respect van de maximumsnelheid van 70 km/h die in de Deinsesteenweg geldt, bedraagt de stopafstand net geen 45 meter, dat is ongeveer een kwart van de afstand die de chauffeur onder invloed van alcohol en met een snelheid van 149 km/h nodig zou hebben om zijn voertuig tot stilstand te brengen. Een steenweg is geen raceparcours, en deze cijfers verduidelijken waarom.

Labels