Fietsers kwetsbaar voor ongevallen

Fietsers zijn zwakke weggebruikers. Ze zijn daarom kwetsbaar in het verkeer. Druk stadsverkeer met verschillende types weggebruikers maakt het er ook niet makkelijker op.

In 2015 gebeurden op het Gentse grondgebied 622 verkeersongevallen waarbij minstens één fietser betrokken was, goed voor 32% van het totale aantal ongevallen in Gent. Bij deze ongevallen raakte 30% van de fietsers gewond (27% licht gewond, 3% zwaar gewond). In 2015 betreurden we ook één dodelijk slachtoffer onder de fietsers.

Voor 2016 (cijfers tot eind april 2016) staat de teller voorlopig op 152 ongevallen met fietsers (8% van het totale aantal ongevallen).

Deze cijfers nemen enkel het aantal aangegeven ongevallen op; ongevallen die niet worden doorgegeven aan de politie omdat het bijvoorbeeld beperkt bleef tot blikschade, zijn niet opgenomen.

We willen absoluut het aantal ongevallen met gewonden naar beneden halen. Onlangs bleek al dat het aantal ongevallen binnen de stadsring gedaald is sinds de uitbreiding van de zone 30. Niet alleen de snelheid van gemotoriseerd verkeer speelt daarin een rol, zwakke weggebruikers dragen ook hun steentje bij tot veilig verkeer door het respecteren van de verkeersregels en inzetten op zichtbaarheid.

Doe jij mee? Enkele tips:

  • Draag een fietshelm. Bij een ongeval kan de helm je net de extra bescherming bieden die je nodig hebt.
  • Zorg dat je gezien wordt. Fluokledij is geen must, maar wel handig. Een goede fietsverlichting is wel wettelijk verplicht en moet zichtbaar zijn vanop een afstand van 200 meter.
  • Respecteer de verkeersregels. Wat geldt voor auto's, geldt ook voor fietsen: niet door rood rijden, voorrang verlenen volgens de geldende regels, niet gsm-en achter het stuur, verlichting aan wanneer het donker of mistig is, enzovoort.
  • Gebruik het fietspad waar mogelijk. Voetpaden zijn voorbehouden voor die andere zwakke weggebruikers: de voetgangers.
  • Geen fietspad? Fiets dan aan de rechterzijde van de rijweg, niet in het midden.
  • Je hebt geen pinkers (richtingaanwijzers), maar je kan wel je arm uitsteken om achterliggend verkeer duidelijk te maken welke richting je uit wil.