1 jaar uitgebreide zone 30: politie noteert daling aantal ongevallen met gewonden

De uitgebreide zone 30 is precies één jaar geleden ingesteld. Concreet beslaat de uitgebreide zone het gebied binnen de stadsring (R40). Eén van de doelstellingen van de snelheidsbeperking is het verhogen van de verkeersveiligheid en een daling van het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Politie Gent stelde vast dat het aantal ongevallen met lichamelijk letsel sinds de uitbreiding van de zone 30 met 12% gedaald is (binnen die zone).

Totale aantal ongevallen blijft gelijk, maar aantal verkeersongevallen met zwaar gewonden daalt 27%

We stellen vast dat het aantal verkeersongevallen waarbij gewonden vielen gedaald is sinds de uitbreiding van de zone 30.

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken: 'Een van de eerste concrete wapenfeiten van het Mobiliteitsplan werpt na 1 jaar al zijn vruchten af: een stad met minder gewonden in het verkeer. Bovendien blijkt ook dat de gemiddelde snelheid in de binnenstad met 10% gedaald is in 1 jaar tijd.'

Wanneer we kijken naar de ongevallencijfers voor de periode van 01/04/2014 tot en met 31/03/2015 (dus voor de invoering van de zone 30) en deze van 01/04/2015 tot en met 31/03/2016 (dus na de invoering van de zone 30) zien we een daling van 27% bij de ongevallen met zwaar gewonden en een daling van 11% bij de ongevallen met licht gewonden. Globaal gezien is er een daling van 12% voor verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Er vielen twee doden te betreuren in de periode van 01/04/2014 tot 31/03/2016.

Het aantal verkeersongevallen met stoffelijke schade bleef nagenoeg gelijk.

Het totale aantal ongevallen binnen de stadsring is sinds de uitbreiding van de zone 30 ongeveer gelijk gebleven (1.691 tussen 01/04/2015 en 31/03/2015 - 1.651 tussen 01/04/2015 en 31/03/2016, of een daling van ruim 2%). We zien vooral een sterke daling van het aantal ongevallen met lichamelijk letsel en dit is precies wat we nastreven: minder ongevallen met gewonden en meer verkeersveiligheid.

Snelheidscontroles

Politie Gent ziet toe op de naleving van de maximum snelheid in de uitgebreide zone 30. De 'superflitspaal' wordt sinds oktober 2015 opgesteld op verschillende locaties binnen de stadsring. Tussen begin oktober 2015 en eind maart 2016 waakte de LIDAR op 22 verschillende locaties en flitste hij 16.926 overtreders.

Daarnaast gebruikt de politie nog steeds anonieme flitswagens voor gerichte snelheidscontroles in de uitgebreide zone 30. Zij stelden tussen 01/04/2015 en 31/03/2016 5.830 overtredingen vast binnen de R40.

Omdat de LIDAR gedurende een aantal dagen op dezelfde locatie blijft staan en 24 uur per dag overtreders in het oog houdt, ligt het aantal geflitste overtreders uiteraard veel hoger dan met anonieme flitswagens die gedurende een paar uur op een bepaalde locatie flitsen.

Grafische voorstelling van de snelheidscontroles

Binnen de Verkeersdienst van de Gentse politie werd een interactieve kaart ontwikkeld die de verschillende snelheidscontroles binnen de R40 (met anonieme flitswagens en LIDAR) in beeld brengt. Zo krijgt u een totaaloverzicht van de controles en het aantal overtredingen. U kunt ook per controle inzoomen (door een eenvoudige klik op de icoontjes van de flitswagen en de superflitspaal) om de resultaten en het overtredingspercentage te kennen.