Verhoogde zichtbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid

Zichtbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid zijn drie fundamentele begrippen voor de hulp- en veiligheidsdiensten. Ze onderscheiden zich in heel veel landen op basis van verschillende kleuren. Bijna alle diensten vertrekken van een fluo-gele ondergrond. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze kleur het best zichtbaar is.

Combi met Battenburgmotief.

Als contrastkleur kiezen de medische diensten voor groen, de brandweerdiensten voor rood en de FAST-diensten (autosnelwegen – takelingen/signalisatie) voor zwart. De traditionele politiekleuren zijn in bijna heel Europa fluo-geel met verschillende tinten blauw.

Ook de Politie van Ronse gaat meer inzetten op zichtbaarheid en veiligheid. Zo zullen de politiemensen in Ronse vanaf nu bicolore polo’s dragen met een fluo-gele bovenkant. Wanneer zij zich op de openbare weg bevinden voor een controle of voor de vaststelling van een inbreuk of verkeersongeval, zullen zij hierdoor beter zichtbaar zijn voor de weggebruikers. De bicolore polo draagt niet alleen bij tot de veiligheid van de politiemensen maar kan ook een waarschuwing zijn voor andere weggebruikers dat er zich mogelijks een gevaarlijke situatie voordoet.

Naast de invoering van het fluo-gele in de polo’s, zullen ook de nieuwe kogelwerende vesten eveneens fluo-gele schouderstukken bevatten zodat hun zichtbaarheid in combinatie met de polo behouden blijft.

Tot slot zullen de nieuwe voertuigen uitgerust worden met het Battenburgpatroon zoals dit reeds het geval is bij Brandweer en Ambulances. Het spreekt voor zich dat een prioritair voertuig goed zichtbaar moet zijn. Dat is belangrijk voor alle weggebruikers. Door het gebruik van zeer reflecterende fluo-gele en blauwe vlakken op de politievoertuigen, wordt de zichtbaarheid zowel ’s nachts als overdag sterk verhoogd.

Het Battenburgpatroon is een patroon van gekleurde blokken met hoge zichtbaarheid dat hierdoor de aandacht van andere weggebruikers trekt. Bij de ‘full’-Battenburg zijn er twee rijen van zeven blokken, waarbij de gele en blauwe blokken, doorgaans ongeveer 30 op 60 cm, elkaar afwisselen. Een full-Battenburg wordt meestal voor dringende interventievoertuigen gebruikt. Op de achterzijde van de voertuigen wordt gebruik gemaakt van ‘chevrons’, schuin rechtopstaande strepen in visgraatpatroon. Voor de herkenbaarheid van de politievoertuigen worden ze echter ook in fluo-geel en blauw uitgevoerd.

De kracht van de zichtbaarheid zit in het gebruik van speciale prismatische folie. Die folie bestaat uit een duizendtal kleine prisma’s per vierkante centimeter. Zowat 90 procent van het licht dat er op weerkaatst, wordt rechtstreeks teruggekaatst naar de lichtbron. Daardoor zijn voertuigen met deze folie ongeveer vier keer beter zichtbaar dan een gewoon voertuig en kunnen ze tot op minstens 500 meter ver waargenomen worden.

Politiekorpsen in Groot-Brittannië en hun overzeese gebieden, Ierland, Zweden, … gingen ons land vooraf met het volledige Battenburgpatroon. Verschillende andere landen, zoals Denemarken, Ijsland, Finland, Noorwegen, Tsjechië, Slovenië, Estland, Frankrijk (chevrons), Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika maakten er varianten op. In België werden alle MUG- en ziekenwagens, de voertuigen van de Civiele bescherming, alle FAST-voertuigen en een deel van de brandweervoertuigen al voorzien van de Battenburgstriping in hun eigen herkenbare en traditionele kleuren.

Een belangrijk aspect voor politievoertuigen is de herkenbaarheid. Door deze Battenburgstriping op politievoertuigen toe te passen, sluiten we aan bij de herkenbaarheid van alle voertuigen van hulp- en veiligheidsdiensten. De blauwe kleur, zowel in het Battenburgpatroon als in de chevrons op de achterzijde, zal de politie moeten onderscheiden van de andere hulp- en veiligheidsdiensten. Een nieuwe striping herkennen duurt een tijdje. Om dit te versnellen, zal de politiezone deze voertuigen heel dikwijls opnemen in haar communicatie.

Eind dit jaar wordt een tweede nieuw voertuig uitgerust met het Battenburgpatroon, volgend jaar gevolgd door een nieuwe politiemotor.