Verkeersdienst van politiezone Brakel zit niet stil: ‘Goede resultaten, maar helaas blijkt hieruit dat controles nodig zijn.’

Vaak heeft een verkeersdienst bij de bevolking een negatieve reputatie door snelheidscontroles en de verkeersboetes die daaruit volgen. Maar een verkeersdienst is niet enkel een dienst die zich uitsluitend bezighoudt met overtredingen opstellen en boetes uitschrijven. Doeltreffend aan verkeersveiligheid werken vergt een zekere specialisatie. 

verkeer

Onze politiezone heeft de voorbije jaren sterk geïnvesteerd in opleidingen en trok heel wat bekwame verkeersspecialisten aan. Deze aanpak werpt zijn vruchten af, we geven een overzicht van de voorbije dagen van de verkeersdienst van politiezone Brakel:  

Vrijdag 19 april ’24 

Tijdens de flitsmarathon controleerden we op diverse plekken in de politiezone of bestuurders zich aan de snelheidslimieten hielden. Er werd op 7 locaties in onze politiezone geflitst, hierbij werden 3777 voertuigen gecontroleerd. Bij deze controle bleek dat 10% van de bestuurders te snel reed. Op verschillende plaatsen werden levensgevaarlijke overdreven snelheden gemeten. Te Horebeke 134km/u waar 70km/u is toegelaten, in Maarkedal 191km/uur waar 90km/u is toegelaten, in Zwalm 91km/u waar 50km/u toegelaten is.  

Zondag 21 april ’24 

Tijdens een geplande controle betrappen we een bestuurder die aan het rijden was desondanks een levenslang rijverbod. Bovenop dit bleek zijn aanhangwagen niet gekeurd te zijn , ontbrak de nummerplaat en had zijn aanhangwagen meerdere technische tekortkomingen (ontbrekende spatborden en verlichting,..) De 53 jarige bestuurder uit Zwalm was bovendien onder invloed van verdovende middelen.  

Het parket gaf de opdracht het voertuig te immobiliseren, met een wielklem. De bestuurder zal zich nog mogen verantwoorden bij de politierechter.  

Maandag 22 april ’24 

Onze interventie dienst en motorrijder van de verkeersdienst kruisen een bestuurster op de Gentsestraat in Brakel. De bestuurster vlucht onmiddellijk roekeloos weg, het voertuig kan 2km verder tot stilstand worden gebracht. Bestuurster blijkt in 2014-2017 een voorlopig rijbewijs te hebben gehad, maar nooit een volwaardig rijbewijs te hebben behaald. Bijkomend heeft de 36 jarige vrouw een levenslang rijverbod. Zij bleek ook onder invloed van verdovende middelen.  

Het parket gaf de opdracht het voertuig te immobiliseren, met een wielklem. De bestuurster zal zich mogen verantwoorden bij de politierechter.  

Dinsdag 23 april ’24 

Tijdens patrouille in Brakel merkt de motorrijder van de verkeersdienst een voertuig met aanhangwagen op die op gevaarlijke wijze, zonder richtingsaanwijzers en aan hoge snelheid een ander voertuig inhaalt. De bestuurder houdt er een zeer gezwinde rijstijl op na. Bij het staande houden  blijkt de bestuurder geen veiligheidsgordel te dragen, kan er geen rijbewijs B+E  voor de aanhangwagen voorleggen en bovendien legt de bestuurder een positieve ademtest af.  

De bestuurder heeft een onmiddellijk rijverbod van 15 dagen en zal zich nog mogen verantwoorden voor de politierechtbank.  

De resultaten van de afgelopen dagen tonen aan dat controles broodnodig zijn. Rijden met een rijverbod is niet alleen een schending van de wet, maar ook een ernstig veiligheidsrisico voor zowel de bestuurder zelf als andere weggebruikers. Het rijverbod wordt opgelegd om de bestuurder te beschermen en anderen te beschermen tegen potentieel gevaarlijke situaties op de weg. Het negeren van dit verbod kan resulteren in verhoogde risico's op verkeersongevallen, letsel en zelfs dodelijke slachtoffers. Wat jammer genoeg bleek eind februari in Gent toen een dronken bestuurder zonder rijbewijs twee wielertoeristen van de weg reed.  

Voor onze politiezone zijn deze controles een prioriteit, we zetten hier sterk op in en blijven controleren voor meer veiligheid in het verkeer.