Gezocht: vrijwilligers inbraakpreventie!

Wo 09.05.2018 - 12:28

Wil jij onze inwoners helpen informeren over een betere beveiliging van hun woning ?

Politiezone Lubbeek zoekt, voor het versterken van haar team technopreventieve advieseurs, enthousiaste vrijwilligers om de bevolking te informeren over betere beveiligingsmaatregelen voor hun woning.

Als vrijwillig adviseur volg je eerst een opleiding aan de provinciale politieschool in Asse (PIVO). Na deze opleiding ga je bij onze inwoners op huisbezoek en bekijk je de zwakke en inbraakgevoelige punten van hun woning. Je adviseert bewoners hoe ze hun woning beter kunnen beveiligen tegen mogelijke inbraak.

  • Ben je bereid om je belangeloos in te zetten? Je ontvangt een onkostenvergoeding per verleend advies.
  • Heb je interesse voor inbraakpreventie?
  • Kan jij je tijdens de dag en 's avonds regelmatig vrij maken?
  • Ben je bereid een opleiding van 90 uur te volgen?

… dan ben jij de persoon die we zoeken! Neem contact op met ons via 016/634363 of via pz.lubbeek@police.belgium.eu.

Onmiddellijke blokkering van identiteitsdocumenten (DocStop)

Ma 07.05.2018 - 11:25

Wanneer uw identiteitsdocumenten (eID, Kids-ID of verblijfstitel mét chip) als verloren of gestolen worden aangegeven, worden de electronische functies van het identiteitsdocument voorlopig geschorst voor een periode van 7 dagen. Indien u in tussentijd de documenten zou terugvinden kan de annulering alsnog worden stopgezet. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft echter beslist om deze voorlopige schorsing van 7 dagen stop te zetten in het kader van de strijd tegen identiteitsfraude.

Vanaf 01/06/2018 zullen alle als verloren of gestolen identiteitsdocumenten onmiddelijk en definitief worden geblokkeerd!

Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen

Ma 16.04.2018 - 10:41

Lijst met onbetrouwbare televerkopers op website FOD Economie

U kreeg een mooi aanbod per telefoon, maar u weet niet wie u belde of hoeveel het u kost? Dan is de kans groot dat u werd opgebeld door een oplichter.

Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

1. Maakt de verkoper zich bekend?

Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.

2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk?

Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.

3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn?

Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.

4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen?

Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

Meer informatie en tips op de website over "Oplichters aan de lijn"

"Oplichters aan de lijn" is een sensibiliseringscampagne van de FOD Economie, het Europees Centrum voor de Consument, contactcentres.be en de vzw DNCM (Bel-me-niet-meer-lijst).