Snelheidscontrole Houwaartstraat te Linden

Wo 13.06.2018 - 12:21

In uitvoering van de prioriteiten van de PZ Lubbeek, staat de verkeersveiligheid met stip bovenaan. In dit raam voert de politiezone snelheidscontroles uit met ondermeer een anoniem voertuig. Bij het bepalen van de plaatsen houdt de politiezone rekening met enkele criteria zoals ongevallen, drukte van verkeer, woonkernen, maar ook vragen vanuit de bevolking.

Op 12 juni 2018 werd een snelheidscontrole uitgevoerd in de Houwaartstraat te Linden. Op de 112 gecontroleerde voertuigen die er tussen 16.25 en 17.00 u passeerden, werden er liefst 33 betrapt op een te hoge snelheid waarvan de hoogste gemeten snelheid 83 km/u betrof!

Het nieuwe aangiftesysteem voor bewakingscamera’s is beschikbaar

Ma 11.06.2018 - 9:34

De Camerawet voorziet dat bewakingscamera's aangegeven moeten worden bij de politiediensten.

Deze aangifte moet elektronisch ingediend worden via de volgende link: www.aangiftecamera.be.

Sinds 25 mei 2018 dienen alle aangiften te gebeuren via dit e-loket. Voor de aangiften die reeds vóór deze datum werden gedaan, is een overgangsperiode van twee jaar voorzien (tot 25 mei 2020) om de gebruikers de tijd te geven de nodige stappen te ondernemen.

Voor de toegang tot het elektronisch loket dient men zich te identificeren door middel van zijn elektronische identiteitskaart, een burgertoken, of een unieke veiligheidscode via een mobiele applicatie.

De gebruikshandleiding van dit nieuwe aangiftesysteem voor uw bewakingscamera's is beschikbaar op www.BeSafe.be of via deze link.

Heeft u een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk "Camera" van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op het volgende nummer: 02/739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be.

De toepassing die de consultatie van de databank door de politiediensten toelaat is in ontwikkeling.

Gezocht: gemachtigde opzichters!

Wo 30.05.2018 - 9:32

Wie kan gemachtigd opzichter worden?

Al wie minstens 18 jaar oud is: ouders, grootouders, leerkrachten, gepensioneerden, ... kortom iedereen die over wat vrije tijd beschikt en zich vrijwillig wil inzetten voor de gemeenschap. Na een theoretische en praktische opleiding wordt de betrokkene door de burgemeester gemachtigd om kinderen, scholieren, gehandicapten of bejaarden in groep te laten oversteken.

Een gemachtigd opzichter is herkenbaar aan de driekleuren armband die de naam van de gemeente draagt en aan het stopbordje op steel. Gemachtigde opzichters verhogen de verkeersveiligheid in de buurt van de school. Een gemachtigd opzichter is een onmisbare schakel in het verkeersveiligheidsbeleid van de gemeente. Dus als ook u wilt bijdragen tot meer veiligheid in het verkeer en als u de vorige campagnes heeft gemist, dan kunt u deelnemen aan een van de nieuwe geplande theoretische opleidingen en gemachtigd opzichter worden! Door uw bijdrage krijgen vele jonge fietsers en voetgangers een kans om weer veilig en zelfstandig naar school te gaan.

De provincie zorgt gratis voor het theoretische deel van uw opleiding en uw uitrusting (hesje, stopbord en driekleuren armband). Het praktische deel van de opleidingen wordt georganiseerd in samenwerking met de lokale politie.

Theoretische opleidingen

Vooraf inschrijven voor één van deze sessies is verplicht. Wees er snel bij want per sessie worden MAXIMAAL dertig kandidaten toegelaten.

Hoe inschrijven?

Inschrijven kan enkel online via http://www.vlaamsbrabant.be/gemachtigdeopzichters

Meer informatie?

Provincie Vlaams-Brabant | Directie Mens - PIVO Politieschool | Poverstraat 75 - 1731 Zellik tel. 02 456 89 34 (Winnie van Eekhout) | pivo.politie@vlaamsbrabant.be Alle informatie over deze wervingscampagne kunt u ook terugvinden op onze website www.vlaamsbrabant.be

Via deze link kan u de volledige informatiebrochure downloaden: Gemachtigd_opzichter (pdf, 629 KB)