Helpdeskfraude in naam van banken in opmars

We stellen vast dat de laatste tijd heel wat pogingen worden ondernomen door criminele bendes om hun slag te slaan via 'Helpdeskfraude'. Bij deze vorm van fraude doen oplichters zich voor als medewerkers van jouw bank en contacteren ze je telefonisch.

Slachtoffer cybercrime

Slachtoffers, vaak mensen op leeftijd, worden opgebeld met de melding dat er mogelijks een grote som geld van hun rekening zal verdwijnen en dat een medewerker van de bank onderweg is teneinde hen een helpende hand te bieden.

De valse bankmedewerkers vragen aan de slachtoffers om hun bankkaarten klaar te houden en hun code’s toe te vertrouwen aan de medewerker die bij hen thuis zal komen. Vaak wordt ook gevraagd om hun waardevolle spullen klaar te leggen die dan zogezegd voor hen in een kluis zullen worden bewaard.

Dit is een trend die zich nationaal doorzet en we stellen vast dat er de laatste weken ook in onze zone heel wat pogingen worden ondernomen. Recent werd er bij één van die pogingen ook een grote som buitgemaakt. Gelukkig kon de dader snel gevat worden.

Wees waakzaam!

Geef nooit codes of belangrijke bankgegevens telefonisch door en onthoud dat bankmedewerkers deze ook nooit zullen vragen of aan huis zullen komen. 

Wat als je toch slachtoffer bent geworden?

Werd je toch in de val gelokt? Dan moet je snel handelen:

  • Neem zo snel mogelijk contact op met de bank. Via speciale fraudenummers is de bank 24/7 bereikbaar om online fraude te melden. Een overzicht van alle contactpunten kan je terugvinden op de pagina van Card Stop.
  • Verwittig Card Stop (078 170 170)
  • Maak meteen een afspraak bij de politie om klacht in te dienen