Alarm registreren
Wanneer moet het alarmsysteem aan- en afgemeld worden?
De aangifte dient te gebeuren binnen de tien dagen na de ingebruikstelling, of buitengebruikstelling, van het alarmsysteem, of binnen de tien dagen na een wijziging van één van de verplichte gegevens.
Welke gegevens?
- Naam (handelsbenaming) en adres van de plaats van installatie van het alarmsysteem;
- telefoonnummer van de plaats van installatie van het alarmsysteem;
- naam, adres, gsm-nummer en e-mailadres van de gebruiker;
- aard van het goed waar het alarmsysteem is geïnstalleerd (rijwoning, fabriek, handelszaak,...);
- aard van het risico van de plaats (juwelier, apotheek, krantenwinkel,...);
- aard van het alarmsysteem: goederenalarm - mobiel persoonsalarm - vast persoonsalarm.
Meer informatie
Meer info vind je ook op
Loze alarmen
Politiediensten moeten doelgericht kunnen reageren op elke noodoproep. Daarom is het gebruik van alarmsystemen tegen inbraak wettelijk geregeld. Zo wordt de politie niet bestookt met 'loze alarmen' en kan ze zich concentreren op echte noodgevallen waarbij personen of goederen bedreigd worden. Deze wettelijke maatregelen komen dus ook uw veiligheid ten goede en zorgen voor een betere dienstverlening!
- Lees ook de brochure: 'Geen (node)loos alarm (pdf, 293 KB)'