Politieberoepen ontdekken - de zeven basisfunctionaliteiten

De diensten/functies binnen de (lokale) politie zijn heel divers. De lokale politie verzekert de basispolitiezorg. Iedere lokale politiezone heeft zeven basistaken van politiezorg om een minimale dienstverlening aan de bevolking te geven.

Politie Aalst

Het gaat om alle opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die nodig zijn voor het beheren van gebeurtenissen/fenomenen op het grondgebied van de politiezone. De lokale politie wordt georganiseerd per politiezone. Sommige zones omvatten slechts één gemeente of stad, andere bestaan uit twee of meer gemeenten. Aan het hoofd van de politiezone staat de korpschef (ook wel zonechef genoemd).

Daarnaast zijn er nog heel wat bijkomende functionaliteiten. Een politiezone is zelf verantwoordelijk voor de uitbouw of organisatie van die functionaliteiten. De uitwerking hiervan kan dus van politiezone tot politiezone verschillen.

De zeven basisfunctionaliteiten zijn:

  1. Wijkwerking

De wijkwerking is de hoeksteen van de gemeenschapsgerichte politiezorg. Wijkinspecteurs zijn het eerste aanspreekpunt voor de bevolking. Ze zijn de vertrouwenspersoon voor de inwoners van hun wijk. Ze zien toe op de orde, rust en veiligheid in hun wijk. Ze informeren, bemiddelen, proberen passende antwoorden te bieden op problemen of deze te voorkomen door een proactieve houding aan te nemen. Ze komen dagelijks in contact met de burger en dragen zo ook bij tot de leefbaarheid en de veiligheid in die wijk.

  1. Onthaal

Het onthaal van de politie beantwoordt vragen, geeft informatie, verwijst mensen door, noteert klachten en aangiften, bezorgt de nodige attesten in geval van diefstal of verlies van officiële documenten zoals een identiteitskaart of rijbewijs. Het onthaal is zowel fysiek, telefonisch als digitaal. Afhankelijk van de politiezone kan de opvang zowel door leden van het administratief personeel (burgers) als door leden van het operationeel personeel (politieambtenaren) gebeuren. In Aalst hebben we als politiezone een eigen meldkamer. Je kan onze zone 24/24 bereiken.

Recent verhuisde ons onthaal van het hoofdgebouw naar de containers op onze parking. Vanop parking Keizershallen kan je meteen doorstappen tot de glazen schuifdeur en je daar aanmelden voor je afspraak, inlichtingen, meldingen, … Onze collega’s van frontoffice staan je graag te woord. Als je klacht komt indienen of melding wil maken, dan zullen de collega’s van backoffice die noteren. Ook een groot deel van de verhoren (bijvoorbeeld als slachtoffer, getuige, betrokken partij, …) gaan door naast ons nieuwe onthaal in de bureelcontainers.

  1. Interventie

De permanente beschikbaarheid van de politiediensten komt vooral tot uiting in de interventiefunctie. Interventie is het tussenkomen bij oproepen (zowel dringend als niet-dringend), patrouilleren en preventief toezicht houden, bijstand leveren aan andere diensten.

Op het grondgebied van de politiezones patrouilleren er de hele dag interventieploegen. Het is hun taak zo snel mogelijk te reageren op een situatie die een politie-interventie ter plaatse vereist. In een lokale zone rijden 7 dagen op 7 patrouilles rond. Patrouilleren gebeurt met de auto, te voet of met de fiets.

  1. Politionele slachtofferbejegening

Ons Sociaal Politioneel team, of kortweg het SPoT, staat in voor de eerste opvang en ondersteuning van slachtoffers en hun familieleden. Ze bieden eerstelijnsopvang, informatie en bijstand aan slachtoffers van een schokkende gebeurtenis, ongeval, misdrijf of ramp. Ze luisteren naar slachtoffers, informeren hen en verwijzen hen door in de goede richting als dit nodig is. Dit team bestaat uit zowel operationele leden (inspecteurs en hoofdinspecteurs) als burgerpersoneelsleden (een psychologe en maatschappelijk werkers).

  1. Recherche

De recherche doet gerechtelijk onderzoek naar feiten die worden toegewezen aan de lokale politie. Dat is het verzamelen van de nodige bewijzen om daders van een misdrijf te kunnen identificeren met het oog op hun vervolging door de gerechtelijke overheden. De recherche is opgesplitst in verschillende teams met elk hun eigen specialisatie.

  1. Handhaving van de openbare orde

De dienst Handhaving Openbare Orde (HHOO) staat onder meer in voor het handhaven en herstellen van de openbare orde, veiligheid en gezondheid tijdens evenementen zoals betogingen, fuiven en sportwedstrijden.

Iedereen moet de vrijheid hebben om voor zijn mening op straat te komen of samen te komen. Dat moet echter veilig gebeuren en op een manier dat ook anderen dit kunnen blijven doen. Soms kan dat betekenen dat er maatregelen genomen moeten worden om te vermijden dat er zich ongeregeldheden of incidenten voordoen en/of te zorgen dat de rust weerkeert. Er wordt dan ook altijd maximaal ingezet op overleg en het maken van afspraken met alle betrokken partners. Met het juiste evenwicht kan iedereen zich in alle sereniteit in de openbare ruimte begeven.

Ook geeft de dienst HHOO veiligheidsadviezen voor alle aangevraagde evenementen, neemt ze deel aan de veiligheidscel en staat ook mee in voor de noodplanning van Stad Aalst.

  1. Verkeer

De dienst Verkeer heeft een ruim en gevarieerd takenpakket. Ze wisselen werk op de baan af met administratief werk op bureel. Ze controleren of de verkeersregels worden nageleefd om zo de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Ze regelen het verkeer bij een ernstige (on)verwachte verstoring van het verkeer en geven advies aan de bevoegde overheden over verkeersveiligheid. Deze dienst bestaat hier in onze zone uit 2 teams, het team Verkeerstoezicht en het team Verkeersadvies.

Labels