Burgers krijgen het woord over verkeersveiligheid via ‘all-for-zero.be’

De laatste 20 jaar daalde het aantal verkeersdoden in ons land van 1500 verkeersdoden in 2001 naar 640 doden in 2019. Om het aantal ongevallen en het aantal recidivisten in ons land verder te laten dalen moeten we met zijn allen inspanningen blijven leveren. Samen met de federale minister van mobiliteit Georges Gilkinet, de FOD Mobiliteit en Vervoer lanceert Vias institute daarom het platform all-for-zero.be waar de burger tot eind september zijn gedacht kwijt kan over 3 grote verkeersveiligheidsthema’s. Naast een enquête zullen de burgers ook kunnen debatteren in kleine groepen, waar ze samen met experts voorstellen doen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Al de input van de burgers wordt meegenomen in een nieuw federaal plan voor verkeersveiligheid. Steden en gemeenten worden opgeroepen om de boodschap mee te verspreiden.

All-for-zero.be! Laat je stem horen.

Moet een alcoholslot verplicht worden voor iedereen die betrapt wordt met een glaasje te veel? Moeten snelheidsduivels naast een boete ook een verplichte vorming volgen? Dat zijn maar enkele van de vele vragen waarover burgers vanaf nu hun licht kunnen laten schijnen op het nieuwe burgerplatform www.all-for-zero.be .

Het platform is een initiatief van federaal minister Georges Gilkinet, de FOD Mobiliteit en Vervoer en Vias institute. De slogan maakt nog eens duidelijk dat het doel van nul verkeersdoden in België enkel kan bereikt worden als iedereen, zowel burgers, stakeholders en alle beleidsniveau’s samenwerken.

 

Alle burgers krijgen tot 30 september de kans om hun gedacht te zeggen over drie grote verkeersveiligheidsthema’s.

  1. Samen op (de) weg: hoe kunnen we de openbare ruimte veiliger maken, rekening houdend met ieders behoeften?
  2. Risicogedrag: waarom brengen we onszelf en anderen in gevaar?
  3. Controles, begeleiding en vorming: welke alternatieve maatregelen en sancties zijn gepast?

 

De Belg kan op verschillende manieren zijn stem laten horen. Door middel van het invullen van een enquête over de drie hoofdthema’s en/of een deelname aan een burgerpanel. Daarin zullen verschillende burgers in de loop van september in discussie gaan met experts over de verschillende thema’s.

De input van de enquête en de burgerpanels zal gebruikt worden bij de opmaak van een federaal plan voor de verkeersveiligheid.

 

Moedig je netwerk aan om deel te nemen

Via korte filmpjes op sociale media met getuigenissen zullen de burgers de komende weken en maanden aangespoord worden om deel te nemen aan de enquête en de burgerpanels.

Als stad, gemeente of middenveldorganisatie kan u daarbij helpen door gebruik te maken van het campagnemateriaal dat ter beschikking wordt gesteld. U kan via sociale media de getuigenissen delen in de vorm van een video of een affiche.

 

Ontdek alle getuigenissen en het andere campagnemateriaal via: https://www.dropbox.com/sh/7sai9llayp1apy9/AAB1a7eTnjfU-uiuXPJb33ePa?dl=0

 

Marie Verbergen (21 jaar) is één van die getuigen. Als studente die vaak fietst, wil ze graag dat auto’s altijd minstens 1,5 meter afstand van haar houden bij het inhalen.   

 

 

 

Grootouder Patrick De Wilde (72 jaar) ergert zich aan hardrijders wanneer hij zijn kleinkinderen van school naar huis begeleidt. Hij stelt voor om de boetes te verdubbelen als je in een schoolomgeving te hard rijdt.  

 

 

Ontdek alle getuigenissen en het andere campagnemateriaal via: https://www.dropbox.com/sh/7sai9llayp1apy9/AAB1a7eTnjfU-uiuXPJb33ePa?dl=0

 

Georges Gilkinet, federaal minister van mobiliteit: ‘Elke verkeersdode is er een te veel. Met All For Zero bundelen we onze krachten, om de ambitie van de federale regering te realiseren: 0 verkeersdoden tegen 2050. Burgers, verenigingen, overheden, … : ik roep iedereen op om zich in te zetten voor verkeersveiligheid en in te schrijven voor een van de burgerpanels. Want met 10, 100, 1000 mensen komen we tot betere oplossingen dan alleen. Samen redden we levens.".

Karin Genoe: CEO Vias institute: ‘Als kennisinstituut is het belangrijk om niet alleen deskonderzoek te doen, maar ook met beide voeten in de realiteit te staan. Via onze jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête polsen we naar het draagvlak van bepaalde maatregelen. Met deze burgerbevraging en de burgerpanels gaan we nog een stap verder. Door mee de dialoog aan te gaan, krijgen we een beter zicht op denkpatronen van de verschillende gebruikers. Als we de sociale norm positief willen veranderen én doortastende maatregelen willen nemen voor de toekomst is het nodig om zo veel mogelijk weggebruikers te mobiliseren voor deze oefening.’

 

Labels