Ik ben slachtoffer van cybercrime! Wat nu?

Cybercrime is de overkoepelende term voor elke vorm van oplichting / misbruik op het internet. Het kan dus zeer breed geïnterpreteerd worden. Hieronder trachten wij een antwoord te bieden op de meest gestelde vragen. Indien u het antwoord op uw vraag niet terugvindt, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben van cybercriminaliteit?

In dit geval zijn er 2 mogelijke manieren om te handelen afhankelijk van uw situatie:

1. Ik ben geen geld kwijt

Indien u benaderd bent door cybercriminelen maar geen financieel nadeel geleden  heeft, is een aangifte bij de politie niet nodig. Wat u wel kunt doen is het verdachte bericht overmaken aan verdacht@safeonweb.be. Men tracht zo kort op de bal te spelen en de burger te waarschuwen voor de meest recente trucs die de oplichters hanteren.

Daarnaast kan u ook steeds terecht op Meldpunt België. Op deze website kan u melding maken van verschillende vormen van fraude / oplichting. Op het einde krijgt u een gepast advies welke stappen u dient te ondernemen.

2. Ik ben geld kwijt

Indien u als slachtoffer geld bent kwijtgeraakt, onderneem dan zo snel mogelijk (binnen de 24u) volgende stappen:

  • Contacteer Cardstop op 078/170.170 (bij misbruik van je bankkaart / betalingsgegevens).
  • Verwittig je bank. De kans bestaat dat zij de betaling of rekening nog kunnen tegenhouden / blokkeren.
  • Neem contact op met de politie van uw woonplaats om zo snel mogelijk aangifte te kunnen doen van de feiten!

Ik wil aangifte doen

Voldoet u aan alle 3 van onderstaande voorwaarden?

  • Feiten < 24 uur geleden
  • Nadeel > 1000,00 EUR
  • Verdachte maakt gebruik van een Belgisch rekeningnummer

JA?:

  • Binnen de kantooruren: Neem contact op met het onthaal (09/257.00.10)
  • Buiten de kantooruren: Neem contact op met 101.

NEE? Indien u niet aan deze voorwaarden voldoet, dient u een afspraak te maken:

  • Telefonisch: 09/257.00.10
  • Online: klik HIER 
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Assenede/Evergem via het contactformulier of telefonisch via 09 257 00 10.