SAVE charter

Sint-Laureins heeft het verkeersveiligsheidslabel SAVE gekregen van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Het SAVE-label is de bekroning van een traject dat de gemeente al in 2019 gestart is om de verkeerssituatie rond de scholen veiliger te maken.

Foto (c) AVS

Foto (c)AVS

Sinds de start van het project in 2019 heeft de gemeente Sint-Laureins onder meer extra veilige oversteekplaatsen aangelegd. Van de dorpskern is een zone 30 gemaakt. En de toegang naar de scholen is verplaatst zodat de kinderen niet meer door het drukke verkeer moeten.

Verkeersveiligheid en in het bijzonder deze van de actieve weggebruiker is een prioriteit voor onze politiezone. Zowel binnen de reguliere werking als tijdens specifiek gerichte verkeersacties is er steeds aandacht voor de veiligheid van onze zwakke weggebruiker.

Het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins strekt zich uit tot de Nederlandse grens.

Gezien verkeersveiligheid geen landsgrenzen kent, worden ook gerichte verkeersacties uitgevoerd samen met de Nederlandse Politie.

Door middel van trajectcontroles langs de gewestwegen N434 en N456, evenals mobiele snelheidscontroles langs zowel de verschillende invalswegen als de woonstraten, wordt de maximaal toegelaten snelheid gehandhaafd.

Wij als politiezone hebben onze bijdrage geleverd aan dit SAVE verkeersveiligheidslabel door o.a. volgende zaken hieronder opgesomd. 

Fietsbrigade

  • De fietsbrigade wordt voornamelijk ingezet in het kader van evenementen evenals op plaatsen waar overlast wordt ervaren.
  • Vooral tijdens de zomermaanden wordt extra aanwezigheid van onze fietsbrigade beoogd op paden alwaar gemengd verkeer van voetgangers, (brom)fietsers, speed pedelecs en voortbewegingstoestellen geschiedt.
  • Op vraag van scholen verzorgen zij de begeleiding bij verplaatsingen van en naar een buitenschoolse activiteit waarbij de leerlingen zich per fiets verplaatsen (bv sportdag, heen en weer week, ...).

Extra aandacht voor kwetsbare weggebruikers

  • Het beteugelen van het stilstaan en parkeren op plaatsen waar dit de voetganger of fietsers kan hinderen, is één van onze prioriteiten inzake de handhaving van het parkeerbeleid.
  • Door middel van onze preventieve snelheidsmeters worden de locaties in kaart gebracht waar bestuurders mogelijk de maximaal toegelaten snelheid negeren. Wanneer uit de analyse blijkt dat de gereden snelheid inderdaad de verkeersveiligheid in het gedrang brengt, worden aan de wegbeheerder snelheidsremmende maatregelen geadviseerd en/of repressieve snelheidscontroles uitgevoerd.
  • De geplande investering in extra middelen om de snelheidshandhaving efficiënter uit te voeren, zal het mogelijk maken ook gericht binnen de zone 30 de snelheid te handhaven.
  • Op vraag van organisatie of diensten worden info-momenten verzorgd met een thema naar keuze. Tijdens deze opleidingsmomenten worden veelal de belangrijkste wijzigingen in de wegcode besproken evenals de mogelijkheid geboden verkeer gerelateerde vragen te stellen.
  • In onze infokrant “De Flikkenkrant” van onze politiezone dat gratis binnen ons volledige grondgebied wordt verspreid, vindt de lezer informatieve artikels inzake verkeer(sveiligheid) evenals praktische tips.

Sluipverkeer aanpakken

  • De investering in een trajectcontrole in de Dorpsstraat, specifiek ingericht op de handhaving van het sluipverkeer van vrachtwagens en landbouwverkeer in de schoolomgeving, heeft een ontradend effect en moet de handhaving efficiënter laten verlopen.
  • Op vraag van de gemeente wordt door onze verkeersdienst specifiek advies verleend bij de aanleg van nieuwe straten en woonwijken of bij de heraanleg van bestaande wijken.
  • Waar mogelijk wordt het concept woonerf aangeraden waarbij doorlopende straten de actieve weggebruiker extra dienen te faciliteren en sluipverkeer wordt voorkomen.

Informeren over controles

  • Via sociale media worden een deel van de geplande snelheidscontroles binnen het grondgebied van de politiezone voorafgaandelijk aangekondigd.
  • Bij grootschalige verkeersacties, zoals de “flitsmarathon” worden ook de resultaten bekend gemaakt. Doel hiervan is de weggebruiker te sensibiliseren evenals een realistisch beeld te geven van de pakkans bij het rijden aan een onaangepaste snelheid, één van de belangrijkste oorzaken van ongevallen.
  • Onze politiezone neemt steeds deel aan de grootschalige bovenlokale verkeersacties zoals de BOB-campagne, actie Focus (Afleiding achter het stuur), Weekend zonder alcohol en drugs, …
  • De resultaten van deze acties worden steeds na afloop via de pers en sociale media verspreid.

Fietscontroles

  • Zichtbaar zijn in het verkeer is een must, vooral voor onze actieve weggebruiker.
  • Bij het begin van de donkere periode wordt een periode van sensibilisering en preventief handelen, gevolgd door een iets meer ludieke verkeersactie waarbij de voorbeeldige fietsers worden beloond met een kleine attentie.
  • Overtreders worden geverbaliseerd, waarbij jongeren tussen 12 en 16 jaar in plaats van een boete een “verkeersvormingsklas” op woensdagnamiddag dienen te volgen. Tijdens deze verplichte les worden de belangrijkste verkeersregels voor de voetgangers en fietsers besproken evenals het belang van zichtbaarheid in het verkeer.
  • Tijdens de “Heen en weer week” worden alle leerlingen van het zesde leerjaar, ter voorbereiding van hun overstap naar het eerste middelbaar, uitgenodigd om een halve schooldag samen met onze diensten enkele belangrijke aspecten van verkeersveiligheid te doorlopen. 

    Naast het technische aspect van hun fiets, wordt hun fietsvaardigheid getest, wordt het gevaar van de dode hoek zowel theoretisch als praktisch besproken en dienen zij onder persoonlijke begeleiding van een politieagent een heus fietsexamen af te leggen in het drukke stadsverkeer.

Labels