App 112 BE: de beste oplossing in noodsituaties

De noodcentrales in ons land verwerken jaarlijks miljoenen oproepen. Slechts een deel daarvan komt binnen via de app 112 BE: in 2022 waren het er 190 512. Dit cijfer maakt geen onderscheid tussen de oproepen naar de noodnummers 112 (voor dringende medische hulp en dringende brandweerhulp) en 101 (voor politiehulp).

App 112 BE

De app die het verschil maakt

Via de app 112 BE kan je in België als burger in nood de hulp inroepen van brandweer, politie en ziekenwagen. Of hij werkelijk levens redt? “Hij maakt zeker het verschil, zowel voor de oproeper als voor de hulpdiensten”, lezen we in een eerder gepubliceerd artikel. Via de app bellen mensen minder vaak verkeerd en krijgen ze direct de juiste persoon aan de lijn, waardoor er geen kostbare tijd verloren gaat. We geven nog even de voordelen op een rijtje:

  • 3 hulpdiensten, 1 app: je moet de noodnummers niet onthouden. Je klikt gewoon op het icoontje van ziekenwagen, brandweer of politie, afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
  • Lokalisatie: de noodcentrales kunnen je dankzij de app makkelijker terugvinden via de gps-functie op je smartphone.
  • Chatfunctie: je kan als dove of slechthorende, of als je een spraakstoornis hebt, bij registratie van de app met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. De app zal dan – als je een noodoproep doet via de app – de chatfunctie activeren, waardoor je via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  • Extra informatie: je kan ook bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes enzovoort. De calltaker heeft deze informatie al voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

 

App 112 BE

 

Overtuigd? Download snel de app. Verspreid de info zoveel mogelijk!

Nog niet overtuigd? Bekijk de filmpjes over de app op de website 112.be

Labels