Fraude bij een aankoop online?

U bent koper

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via:

  • een valse advertentie op een legitieme site (zoals Autoscout, Immoweb, ...);
  • een frauduleuze verkoopsite.

De oplichter biedt één of meerdere objecten te koop aan, aan een abnormaal lage prijs. Hij/zij vraagt over het algemeen om het afgesproken bedrag over te maken via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnt de oplichter en is hij niet meer te contacteren.

Sommige oplichters gebruiken een valse transportfirma of een tussenpersoon. Zodra de tussenpersoon het geld ontvangt van de koper stuurt de verkoper zogezegd zijn/haar goed naar de koper. In realiteit is de tussenpersoon een medeplichtige van de verkoper.

U bent verkoper

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een advertentie op een legitieme veilingsite (Autoscout, Immoweb, ...). De oplichter, die zich voordoet als koper, zal zelden discussiëren over de prijs.

Vervolgens kan de oplichter drie mogelijke scenario's hanteren:

  • De valse verkoper betaalt de gevraagde prijs via een valse/vervalste cheque van een buitenlandse bank. Aanvankelijk stort de bank het bedrag op de rekening van de verkoper. Enkele weken later komt de bank er achter dat het om een valse/vervalste cheque gaat en vordert het gestorte geld terug. Ondertussen heeft de verkoper het 'verkochte' artikel meestal al op gestuurd naar de valse koper. De verkoper blijft achter zonder artikel én zonder betaling.
  • De valse koper vraagt aan de verkoper om zelf een bedrag voor te schieten (vb. de vrachtkosten om een wagen naar het buitenland te laten brengen). Dat voorschot moet meestal betaald worden via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Vanzelfsprekend hoort de verkoper daarna niks meer van de valse koper.
  • De valse koper stuurt een cheque met een hoger bedrag dan de verkoper heeft gevraagd. Vervolgens beweert hij dat het om een vergissing gaat, en vraagt de verkoper om het verschil zo snel mogelijk terug te storten. Ook hier komt de bank er achter dat het om een valse/vervalste cheque gaat en vordert het gestorte geld terug. In dit geval is de verkoper niet enkel zijn artikel kwijt, maar ook een deel van zijn geld.

Enkele tips

Vermijd aan de oplichters persoonlijke informatie, zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens, vrij te geven. De oplichters kunnen ze gebruiken voor het plegen van andere criminele feiten.

We raden ook aan om alle contact te verbreken met de oplichters en vooral niks te betalen.

Slachtoffer?

  • Breng je bank op de hoogte.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Zuid via het contactformulier.