Pas op voor frauduleuze berichten die van boekingsplatforms lijken te komen

De afgelopen maanden werden sommige mensen het slachtoffer van phishingaanvallen bij het boeken van hun vakantie op online boekingsplatforms. Sommige klanten van Booking.com zijn bijvoorbeeld het slachtoffer geworden van fraude nadat hackers de e-mailadressen van sommige hotels en accommodaties die op de site worden aangeboden in handen hadden gekregen.

Vacay

Klanten hebben een e-mail ontvangen die afkomstig lijkt te zijn van Booking.com en waarin wordt uitgelegd dat de betaling voor hun boeking niet succesvol is uitgevoerd of dat ze hun betalingsgegevens moeten controleren. Waarschuwing: dit is oplichterij. Het e-mailadres van Booking.com kan zijn gebruikt door hackers (spoofingtechniek).

Deze vorm van oplichting is ook opgedoken via de mobiele applicatie van Booking.com, waar het zogenaamde hotel om een bankverificatie vraagt door te klikken op een link in een bericht dat rechtstreeks naar de account van de klant wordt gestuurd.

Klanten werden vervolgens aangemoedigd om een nieuwe betaling te doen of hun bankgegevens op te geven, of het risico te lopen dat hun boeking werd geannuleerd.

Hoe kan je zo'n bericht ontmaskeren?

  • De e-mails lijken afkomstig te zijn van het officiële adres van Booking.com, noreply@booking.com, en bevatten alle juiste informatie over je reis: bestemming, data, etc. Deze oplichting is daarom erg moeilijk te ontmaskeren. Het is niet Booking.com of het hotel dat contact opneemt, maar een oplichter.
  • De toon van de e-mail  is zeer dwingend. Oplichters gebruiken een overtuigende toon en benadrukken de urgentie van de situatie, anders wordt je boeking geannuleerd. Een hotel of Booking.com zou deze toon nooit gebruiken.
  • Let op taal- en spelfouten.
  • Wees altijd op je hoede als er wordt gevraagd om opnieuw een betaling te doen. Bovendien is elk bericht waarin je wordt gevraagd om je bankgegevens te controleren, oplichterij. Zelfs je bank zal je nooit om deze informatie vragen.

Wat moet je doen als je dit soort e-mails ontvangt?

  • Betaal nooit via een link in een e-mail, WhatsApp-bericht of sms.
  • Controleer je reservatie via je persoonlijke account op Booking.com. Je ziet onmiddellijk of er een betaling van je wordt verwacht.
  • Neem bij twijfel direct contact op met Booking.com of het hotel om de juistheid van de informatie te controleren. Gebruik niet de contactgegevens in het bericht, maar controleer de gegevens op de website van Booking.com of het hotel.
  • Je kan frauduleuze e-mails of berichten doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Controleer de betrouwbaarheid van een website met de Safeonweb browserextensie. Het laat je zien of de eigenaar van elke website die je bezoekt is gevalideerd (groen) of niet (oranje).

Websites waarvan de eigenaar niet is gevalideerd (oranje), mogen alleen worden gelezen. Deel persoonlijke en gevoelige informatie alleen op gevalideerde websites (groen). Kwaadaardige of onveilige websites zijn rood gemarkeerd.

Ontdek hoe je de extensie installeert op https://safeonweb.be/nl/safeonweb-browser-extension.

Te laat, je bent opgelicht?

  • Als je geld hebt verloren of het slachtoffer bent geworden van afpersing, raden we je aan om aangifte te doen in één van onze commissariaten.
  • Neem contact op met je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je je bankgegevens hebt doorgegeven, als er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt naar een fraudeur. Op deze manier kunnen frauduleuze transacties worden geblokkeerd.

 

Bron: Safe On Web