Een nieuwe start, een nieuw begin

Ma 19.12.2016 - 14:59

1 januari 2017... Eindelijk is het zover! Na een lange periode van zwoegen en zweten gaat de nieuwe fusiezone Voer en Dijle van start. De politiezones Tervuren en Dijleland houden dan ook vanaf dat moment op te bestaan. Op deze website kan u al de nodige informatie terugvinden aangaande de nieuwe politiezone en kan u al onze nieuwe contactgegevens terugvinden. Aarzel zeker niet om bij vragen onze diensten te contacteren.

ALLO... SPREEK IK MET IEMAND UIT ZIMBABWE...?

Vr 22.01.2016 - 10:56

Gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Dit moet u doen!

De jongste dagen zijn veel mensen gebeld van op een buitenlands nummer dat begint met 00263. Als je terugbelt, kom je op een dure betaallijn in Zimbabwe terecht waar men je aan de praat zal proberen te houden. Het resultaat ziet u nadien op uw telefoonrekening. "Het gaat hier om pure oplichting", klinkt het bij de Economische Inspectie.

Hoe werkt de fraude?

"Het gaat om een vorm van telefoonfraude die oorspronkelijk uit Japan komt. Er zijn intussen verschillende varianten op. Men belt u op en laat de telefoon een keer rinkelen, dit in de hoop dat het slachtoffer ziet dat hij een gemiste oproep heeft en snel terugbelt. Men komt dan zonder het te beseffen op een buitenlands betaalnummer terecht, waarvan de oplichters de winsten opstrijken. In een ander geval krijgt men een sms met de boodschap "Appelle moi vite" of bel me snel terug. Wie belt, betaalt enkele euro's", zegt Johan Verbelen van de FOD Economie. Slachtoffers zullen het dus zeker merken op hun telefoonrekening. "Elke oproep kost enkele euro's. De sms'en worden door de benden massaal via het internet verstuurd met behulp van software en diensten geleverd door twee bedrijven die in Zweden zijn gevestigd. Deze operatoren zijn dienstencentra die het sms-verkeer beheren en vormen de brug tussen het IP-netwerk en het mobiele netwerk. De toepassingen voor het beheer van betaal-sms'en zijn in principe bedoeld voor marketingcampagnes van professionele verkopers. Maar in dit geval is het commerciële doel omgevormd tot een frauduleus doel, namelijk om zoveel mogelijk slachtoffers in de val te laten lopen", klinkt het.

De belfraude wordt vooral vanuit callcenters gestuurd waar mensen niets anders doen dan een hele dag potentiële slachtoffers bellen. Het kost hen niets, want ze laten de telefoon maar één of twee keer bellen en haken dan in.

Wat moet je doen?

"Zeker nooit terugbellen. Zoek het nummer waarmee je gebeld werd eventueel eens op. Door het te googelen bijvoorbeeld kom je soms snel op fora terecht waarop gewaarschuwd wordt voor dit soort fraude", klinkt het bij de Economische Inspectie ,dat samen met de politie een onderzoek voert. Als je toch hebt teruggebeld, doe dan zeker aangifte bij de politie of de Economische Inspectie. "Verwittig ook uw provider. Als kan aangetoond worden dat het om fraude gaat, kan hij een geste doen en het bedrag laten vallen. In het andere geval kan u nog altijd (schriftelijk) terecht bij de ombudsdienst Telecommunicatie (02/223.09.09 of www.ombudsmantelecom.be). Wij dringen er al langer bij de operatoren op aan om bepaalde telefoonnummers te blokkeren", zegt ombudsman Luc Tuerlinkx.

Zijn er al veel klachten?

"We hebben verschillende meldingen gekregen, maar nog maar één echte klacht. Nu de fraude in de media komt, denk ik dat mensen voorzichtiger zijn geworden", zegt Luc Tuerlinckx, ombudsman Telecommunicatie.

Om welke nummers gaat het?

"De oplichters veranderen geregeld van nummer. En van tactiek. Momenteel gaat het om 00263-telefoonnummers vanuit Zimbabwe. Maar let ook op met telefoontjes uit Niger (prefix +227), uit Letland (+371), Madagaskar (+261) of het eiland Nauru (+674)", zegt Johan Verbelen.

Waarom worden die frauduleuze nummers niet geblokkeerd?

"Omdat we dat niet zomaar kunnen. Het gaat om buitenlandse operatoren. Samenwerken is niet altijd evident. Bovendien, dan bellen ze morgen toch weer vanaf een ander nummer. In het binnenland kunnen we wel bepaalde nummers blokkeren. 0900-nummers bijvoorbeeld wanneer de persoon of de firma die achter dat nummer zit, zich niet aan de ethische code houdt. Dat gebeurt af en toe", zegt Jan Margot van Proximus.

Worden slachtoffers van telefoonfraude terugbetaald?

"We hebben tot hier toe nog geen klachten gekregen over deze nieuwe vorm van fraude. Maar als die komen, bekijken we dat geval per geval", zegt Margot.


Bron: het Nieuwsblad Mobile via AIK West-Vlaanderen

Werken we samen aan uw veiligheid?

Do 15.10.2015 - 11:31

Om inbrekers geen kans te geven hun slag te slaan, patrouilleert de politie op risicomomenten en in risicowijken. Onze ploegen houden ook regelmatig anti-inbraakacties. Dit kunnen eigen patrouilles zijn, maar ook patrouilles in samenwerking met andere politiezones.

Wilt u ons helpen om inbraken te voorkomen?

  • Dit kan u doen door elke verdachte beweging in uw buurt te melden aan de politie. Ziet u een onbekend persoon zich vreemd gedragen of ziet u een auto in uw wijk die daar op dat tijdstip niet thuishoort? Bel ons rechtstreeks op 016/55 13 55 of bel 101/112. De centrale meldkamer stuurt een ploeg van de lokale politie om polshoogte te nemen. Na uw tip laten we weten wat het resultaat was. Was uw telefoontje toch loos alarm? Niemand neemt u dat kwalijk. Beter een keer te veel dan een keer te weinig bellen.
  • Voorkomen is beter dan genezen. Wist u dat u met kleine aanpassingen ongewenste bezoekers kunt voorkomen? In bijlage kan u een folder met anti-inbraaktips terugvinden. Deze hoeven niet noodzakelijk (veel) geld te kosten.