Phishing

Er zijn 3 soorten phishing

Klassieke phishing

Fraudeurs misbruiken het logo en de identiteit van uw bank om er frauduleuze e-mails mee te maken. Als u een e-mail van uw bank krijgt, controleer dan eerst het e-mailadres van de zender. Bekijk ook de inhoud van de e-mail. Wordt u gevraagd om uw bankgegevens na te kijken via een link in de mail? Dan brengt de link u misschien naar een valse aanmeldpagina die sprekend lijkt op die van uw online bank. Daar wordt u gevraagd om gegevens in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, hebt u al uw vertrouwelijke gegevens doorgespeeld.

Een bank zal nooit via e-mail of telefoon om vertrouwelijke gegevens vragen die ze al heeft, zoals uw e-mail, uw adres of uw rekeningnummer. Hetzelfde geldt voor de cijfercodes die uw kaartlezer aanmaakt.

Vishing

U krijgt mogelijk ook een bedrieglijk telefoontje van iemand die zich voordoet als een medewerker van uw bank. Deze persoon vraagt u naar enkele cijfercodes die u met uw bankkaart en kaartlezer aanmaakt. Zogezegd om de update van uw gegevens te bevestigen. In werkelijkheid is het een fraudeur die betalingen doet vanaf uw rekening met behulp van de codes die u geeft.

Phishing via bankkaartbestellingen

U krijgt een e-mail met de vraag om u aan te melden in uw Home Bank om zogezegd een bestaande bankkaart te vervangen of om een nieuwe kaart te bestellen. U moet gewoon op de link in de e-mail klikken maar de link leidt naar een valse aanmeldpagina. Daar wordt u gevraagd om persoonlijke informatie in te vullen zoals uw Bank ID en Card ID, Home Bank-paswoord en geheime pincode van uw huidige bankkaart. Met deze informatie kunnen de fraudeurs zich aanmelden in uw echte online bank en er een nieuwe bankkaart aanvragen.

Die kaart kunnen ze onderscheppen door bijvoorbeeld uw brievenbus te forceren.

Ze kunnen u ook vragen om de oude bankkaart per post op te sturen met als voorwendsel dat bijvoorbeeld oude kaarten gerecycleerd worden. Het adres dat ze opgeven is natuurlijk hun eigen adres.

In beide gevallen komen de fraudeurs in het bezit van uw actieve kaart én geldige geheime pincode.

Slachtoffer?

  • Breng je bank op de hoogte van het ontvangen bericht en van de phishingactie.
  • Verander de codes van de online bankaccount.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Zennevallei via het contactformulier of telefonisch via 02 363 93 00.