Iets kopen of verkopen op tweedehandsverkoopsites? Let op voor oplichters!

Wil je iets kopen of verkopen via een tweedehandsverkoopsite? Wees voorzichtig en laat je niet vangen door oplichters/nepkopers. Gouden tip: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook!

Laat je niet vangen door nepkopers!

Hoe gaan ze te werk?

Je zet een zoekertje voor een product op een tweedehandsplatform en krijgt reactie van een koper. De koper laat je weten dat hij het product niet zelf kan ophalen en stelt daarom voor om gebruik te maken van een koeriersdienst. Om geen argwaan te wekken, kiest hij voor een bekende koerierdienst, zoals Mondial Relay, DPD, DHL, GLS, enz.
Daarnaast stelt hij ook voor om een betaaldienst van die koeriersdienst te gebruiken in plaats van een overschrijving rechtstreeks op je rekeningnummer. Hij vraagt je identificatiegegevens zodat hij jou het afgesproken bedrag kan overmaken.

Even later krijg je een valse e-mail van de koeriersdienst, met de mededeling dat je een betaling ontving en dat je een account moet aanmaken om toegang te krijgen tot je geld. Bij het aanmaken van dat account vraagt het platform je om zelf een betaling te doen om je identiteit en bankgegevens te bevestigen. Het bedrag van die betaling krijg je zogezegd terug zodra de echtheid van je gegevens is bevestigd. Helaas is dit oplichting. De oplichter wil enkel je persoonlijke (bank)gegevens te weten komen. Je krijgt de betaling van de koper nooit, noch een terugbetaling van het bedrag dat je zelf betaalde. 

Herken je een van de situaties?

Wees dan extra waakzaam en stop de verdere afhandeling van de koop meteen als:

  • Men vraagt om de verkoop af te handelen buiten de zoekertjessite.
  • Men vraagt om te betalen via een pakjes- of transportbedrijf.
  • Men vraagt een bankverificatie te doen.
  • De koper je een hoger bedrag aanbiedt dan je vraagt.
  • Men vraagt een voorschot te betalen om de verkoop te bevestigen via Western Union of Moneygram.
  • Komt de koper de goederen bij jou ophalen? Let dan op voor betaling met valse bankapp.

Wees nepkopers te slim af

  • Aanvaard alleen betalingen via bankoverschrijving of vraag cash geld als de koper zijn product komt ophalen.  
  • Controleer zorgvuldig het e-mailadres van de verzender: een internationaal bekende koeriersdienst gebruikt geen Gmail- of Hotmail-adres voor klantencontacten.
  • Controleer de url van de e-mail (verzender@url.com) en van de verzonden links (https://onderneming.com): een internationaal bedrijf maakt geen spelfouten in zijn eigen url.
  • Stuur nooit je bankgegevens of een kopie van je identiteitsbewijs naar iemand die je online ontmoet.
  • Ken je de voorgestelde koerierdienst niet? Zoek meer informatie en kijk op de website van die dienst om na te gaan wat ze aanbieden en wat de precieze stappen zijn.
  • Valse bezorgdiensten vragen vaak om een betaling, zogezegd om de echtheid van je gegevens te verifiëren. Echte koeriersdiensten hebben veilige betaaldiensten, die een dergelijke stap niet vereisen. Betaal in geen geval!

Toch slachtoffer?

  • Gaf je jouw vertrouwelijke bankgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop op het nummer 078 170 170.
  • Voerde je een betaling uit? Neem dan onmiddellijk contact op met je bank, zodat de laatste betaling en eventueel de rekening geblokkeerd kan worden.
  • Betaalde je met een creditcard? Betwist dan de transactie via mijnkaart.be (Visa of Mastercard).
  • Ben je een consument (particulier) en heb je een inbreuk vastgesteld op de consumentenwetgeving? Meld het aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect.
  • Doe aangifte bij de politie. 

Meer info vind je in onze brochure en op Safeonweb.be.

Bronnen: www.safeonweb.be en FOD Economie

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Waasland-Noord via het contactformulier of telefonisch via 03 376 21 00.