Veilig Surfen: Opgelet voor een oplichtingspoging gericht aan BASE-klanten

Opgelet voor een oplichtingspraktijk die sinds enkele maanden heel wat slachtoffers maakt! Op Facebook krijg je een bericht van telefoonoperator BASE dat je maandelijkse factuur twee keer werd aangerekend. Daarom hebben ze bij BASE een terugbetalingsprocedure opgestart. Je kunt naar hun site gaan door op de voorgestelde link te klikken.

Je bent klant en gaat dus in op hun verzoek. Je komt op een website die er precies uitziet zoals de vertrouwde site.In de adresbalk had je echter kunnen zien dat de domeinnaam eindigde met KZ, wat staat voor Kazachstan. Wel heel vreemd voor een Belgische operator ...

Helaas heb je niets in de gaten en je voert je login en paswoord in. Er verschijnt een nieuwe pagina met een formulier waarop je al je persoonlijke gegevens inclusief je rekeningnummer moet invullen. Vervolgens verstuur je dit terugbetalingsformulier. Je krijgt een bericht dat er snel contact met je zal worden opgenomen.

De volgende dag belt iemand je op om te bevestigen dat de terugbetalingsprocedure gestart is. Maar voordat je geld wordt teruggestort, moet hij nagaan of je wel echt de rekeninghouder bent. Hij vraagt je dan ook je digipas erbij te nemen en een reeks cijfers in te voeren. Hij wijst erop dat je pincode geheim is om je vertrouwen te wekken.

Je geeft je code, hij bedankt je en verzekert je een snelle terugbetaling. Bij het checken van je saldo enkele uren later stel je echter vast dat er een groot bedrag van je rekening gegaan is.

Onze tips om je niet te laten misleiden:

Vraag je af waarom je operator je persoonlijke gegevens vraagt, terwijl je maandelijks je facturen betaalt.

Vraag uitleg in een BASE-shop.

Ga niet af op het nummer dat op je telefoontoestel verschijnt. Een oplichter kan het op internet hebben gekocht.

Ga nooit in op een verzoek om je digipas te gebruiken en geef nooit informatie over je apparaatje.