Phishing

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het heeft als doel mensen op te lichten door ze te lokken naar een valse website (van een bank/commerciële site). Deze is een nagenoeg exacte kopie van de echte website. Nietsvermoedende slachtoffers loggen in met hun gebruikersnaam, wachtwoord of hun creditcardnummer. U kan op deze websites terecht komen via een lokmail of een foutief ingegeven URL (website link in de adresbalk). Ook via de telefoon proberen de oplichters uw persoonlijke gegevens afhandig te maken (vishing).

Hoe te herkennen?

Mail

- Stel uzelf de vraag of u de afzender herkent. Hebt u al met deze afzender gecommuniceerd?

  • Het mailadres van betrouwbare afzenders is meestal kort. Na het @-teken volgt meestal de bedrijfsnaam.
    • Dit is nog altijd geen garantie aangezien het afzenderveld kan vervalst worden.
  • Indien de communicatie van een bedrijf uitgaat, zal u hierin persoonlijk aangesproken worden met naam en/of voornaam afkomstig van het klantenbestand.
    • Phishers hebben niet altijd toegang tot deze gegevens en zullen daarom generische (niet specifieke) aansprekingen gebruiken.

- Wanneer er een link aanwezig is in het mailbericht, klik hier dan NIET meteen op!

  • een vrij lange link kan al een indicatie zijn dat er iets niet klopt.
  • Ga met de muis over de link ZONDER te klikken om de effectieve eindbestemming te zien.
    • Surf via Google naar de officiële website van het bedrijf en kijk of dit overeenstemt met de link.

- Als er voorgaande communicatie heeft plaatgevonden, bekijk deze grondig.

  • Stemt deze overeen met het nieuwe bericht qua lay-out, tekstopbouw, aanspreking, ... ?

- KLIK NIET OP DE BIJLAGE(S)!

- Spellingsfouten in het mailbericht kunnen duiden op een phishingbericht. De oplichters zijn vaak de taal niet machtig en gebruiken vertaalprogramma's.

- Wees altijd kritisch voor onverwachte facturen, bestellingen of leveringen.

- Een mailbox van een gekende afzender kan gehackt zijn. Probeer deze persoon via andere kanalen te bereiken ter verificatie. Bijvoorbeeld opbellen (ook al staat in de mail dat hij/zij in het buitenland vertoeft).

Website

- Google de officiële website: Is deze identiek? Komt u op hetzelfde websiteadres terecht?

  • Controleer of de verbinding naar de website over een veiligere HTTPS-verbinding loopt.
    • Dit wordt aangeduid in uw internetbrowser door het universeel slotteken.

Slachtoffer geworden?

- Breng zo snel mogelijk uw bankinstelling op de hoogte.



- Verander de wachtwoorden van al uw accounts.



- Doe aangifte bij Politiezone Westkust (indien u hier woonachtig bent).

  • Breng hierbij eventueel een toestel mee waar wij de mail kunnen zien.
  • Maak een goed overzicht van alle betrokken accounts.
  • Soms nemen phishers ook contact op via telefoon (vishing).
    • Tijdstip + telefoonnummer van deze oproepen zijn belangrijk voor het verder onderzoek.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 058 53 30 00.