Contact Info

Vlamingenstraat 170
8930 Menen
T: 056 51 01 11
F: 056 51 39 62

Meer ...

!!! MICROSOFT SCAMMERS !!!

FCCU Brussel en RCCU Antwerpen melden een nieuwe MO betreffende internetcriminaliteit. Sinds kort trachten criminelen de PC van slachtoffers op een wel erg bijzondere manier over te nemen. In plaats van een slachtoffer via mail, Facebook, websites, ... te infecteren, bellen ze mensen op hun thuisnummer, en doen ze zich voor als werknemers van Microsoft. De Engelse taal wordt hierbij gehanteerd met een Indisch accent.

Op deze manier trachten ze het slachtoffer te overtuigen dat zijn / haar PC geïnfecteerd is, en het virus zichtracht te verspreiden via de PC van het slachtoffer. Vervolgens laten ze het slachtoffer een website bezoeken waarop legale software te vinden is om de controle van een computer op afstand over te nemen, zoals bijvoorbeeld VNC, Teamviewer, Ammyy, LogMeIn, etc. Het slachtoffer installeert de software, en geeft de zogenaamde medewerker(s) van Microsoft op deze manier toegang tot hun PC.

Zodra de criminelen de PC hebben overgenomen, openen ze het Windows Logboek, en tonen ze het slachtoffer dat hun computer fouten vertoont. Op zich kunnen in vele gevallen die foutmeldingen in het Windows Logboek niet veel kwaad, maar de daders maken misbruik van de onwetendheid van het slachtoffer. Op deze manier trachten ze het slachtoffer te overtuigen om ongeveer 250 euro te betalen om zijn / haar PC te beschermen, oftewel 350 euro voor levenslange bescherming. Uiteraard is dit een kat in een zak kopen...

Ondertussen proberen de criminelen een Trojaans Paard te installeren, zodat zij, zonder medeweten van het slachtoffer, op afstand de PC kunnen beheren, bestanden kunnen openen, paswoorden kunnen meelezen of bankgegevens kunnen bekomen.

De criminelen bellen vaak nog enkele dagen nadien terug als het slachtoffer niet meteen betaald. Ze worden erg opdringerig en agressief. In sommige gevallen blokkeren ze ook de PC, puur uit woede. Zo tonen ze in één geval een zogenaamd "blue screen", een scherm met een foutmelding van Windows. Het betreft geen echt "blue screen", maar zo proberen ze het slachtoffer alsnog te overtuigen om tot betalen over te gaan.

Microsoft zal nooit zelf contact opnemen met Windows gebruikers, en zal hen ook nooit op deze manier trachten om geld afhandig te maken. De telefoon inleggen en in geen geval reageren op hun wensen is dus de boodschap!

Nog even de voornaamste punten MO op een rij:

  • Slachtoffer wordt telefonisch gecontacteerd (op vast toestel)
  • Dader geeft zich uit als een medewerker van Microsoft die werkt in Bxl
  • Dader spreekt (moeilijk) Engels met een Indiaans/Pakistaans accent
  • Ook komen er soms verschillende daders aan de lijn (meestal mannen maar er is ook sprake van een vrouw)
  • Hij meldt het slachtoffer dat er een veiligheidsprobleem is met haar computer en doet een voorstel om haar computer te mogen beveiligen (kostprijs 150€ - 250€)
  • In één geval werd aan het slachtoffer toestemming gevraagd om de bediening van de computer te mogen overnemen
  • In een ander geval werd de computer geblokkeerd omdat het slachtoffer niet wou overgaan tot betaling.
  • De betaling mag gebeuren met Visa, Mastercard, ...
  • In één geval wist de dader het slachtoffer mee te delen dat hij wist dat ze een halfuur daarvoor KBConline had bezocht. Wat ook klopte.