Ben je slachtoffer van cybercriminaliteit?

Maak dan online een afspraak om aangifte te doen. Aangiftes via de telefoon, e-mail of sociale media zijn niet mogelijk.

Ben je het slachtoffer van cybercrime, dan is het belangrijk dat het proces-verbaal dat wordt opgemaakt n.a.v. je aangifte zo volledig mogelijk is. Op die manier kan het eventuele verdere onderzoek efficiënter verlopen.

Bekijk dus voor je aangifte doet eerst even deze checklist:

Je hebt contact met de verdachte via e-mail o.a. phishing.

  • Druk het e-mailverkeer af en zorg ervoor dat volgende zaken duidelijk zichtbaar zijn:
    • het e-mailadres van de verdachte,
    • de exacte datum waarop de e-mails verzonden zijn,
    • het exacte uur waarop de e-mails verzonden zijn.
  • Druk de e-mailheader af nadat je de e-mailheader zichtbaar hebt gemaakt. Hoe je dit doet, ontdek je hier.
  • Bewaar het document ook digitaal zodat je het eventueel kan doormailen naar de opsteller van je proces-verbaal voor verder onderzoek.

Heb je een betaling uitgevoerd?  Breng dan ook alle beschikbare info mee omtrent de gevoerde betaling:

  • rekeningnummers,
  • schermafdrukken van de betaling.

Je hebt contact met de verdachte via sociale media.

Ga naar het Facebookprofiel van de verdachte(n).

  • Kopieer de volledige link van het profiel uit de adresbalk:
    • om iemand te identificeren via Facebook is het Facebook ID noodzakelijk,
    • dit Facebook ID kan een woord of een cijfer zijn.
  • Plak de volledige link van het Facebookprofiel in een document.
  • Maak een printscreen van het Facebookprofiel.
  • Druk dit document en de genomen printscreens af en neem alles mee bij je aangifte.
  • Bewaar het document ook digitaal zodat je het eventueel kan doormailen naar de opteller van je proces-verbaal voor verder onderzoek.

Je hebt contact met de verdachte via telefoon fo gsm (oproep, sms, WhatsApp, ...)

  • Neem screenshots van de conversatie en zorg ervoor
    • dat het exacte tijdstip (datum en uur) van de oproep/sms duidelijk zichtbaar is,
    • dat het oproepnummer van de verdachte duidelijk zichtbaar is.

Je hebt contact met de verdachte via een verkoopsite (2dehands, marktplaats, ...)

Bezorg ons volgende info:

  • Maximale informatie over de (ver)koper.
    • Uniek ID van de account
    • De URL of link van de account
    • Schermafdruk van de account 
    • Alle informatie over gebruikte communicatiemanieren (gsmnummer, e-mailadres, ...)
    • Alle informatie over betaalmiddelen (bankrekeningnummer, ...)
  • Maximale informatie over het zoekertje.
    • Uniek ID van het zoekertje
    • De URL of link van het zoekertje
    • Een duidelijke schermafdruk van het zoekertje
    • De plaats waar het werd geplaatst (Facebook, 2dehands, ...)

Je werd het slachtoffer van helpdeskfraude.

Breng volgende zaken mee:

  • exacte URL van de bezochte website,
  • exacte datum en tijd van het incident,
  • exacte URL (adres) van de zogenaamde "helpdesk"-pagina,
  • uw e-mailadres,
  • E-mailadres gebruikt door de verdachte,
  • datum en tijdstip van gesprek(ken) met de verdachte,
  • gedetailleerde beschrijving van de inhoud van het gesprek en de acties die op verzoek van de verdachte(n) zijn ondernomen,
  • inhoud van de met de verdachte uitgewisselde e-mails (bij te voegen) + volledige header,
  • URL's van alle links in de verdachte e-mail, indien aanwezig,
  • telefoonnummer van de verdachte,
  • mogelijke opnames van telefoongesprekken;
  • indien het oproepnummer niet bekend is: noteer de tijd, het oproepnummer waarop u werd gecontacteerd,
  • informatie over de betaling die u hebt verricht of had moeten verrichten.

Je werd slachtoffer van ransomware.

Indien mogelijk of beschikbaar kan je de volgende zaken meenemen om de klacht sneller te kunnen verwerken:

  • schermafdruk van het "ransomware" scherm dat je ziet op de computer,
  • het Bitcoin-adres naar waar de betaling moet gebeuren. Een Bitcoin-adres kan er als volgt uitzien: 15KJMTunaXuSjGuVX68k4hZvG6Y7hqauy3,
  • informatie over het besmette systeem (Merk en model, operating system, serienummer, etc...)
  • indien u weet of vermoedt hoe de besmetting werd opgelopen, zoveel mogelijk informatie hierover verzamelen (bijvoorbeeld: website, pop-up, email, bestand, ...)
  • alle informatie waarover u beschikt omtrent eventuele financiële transacties,
  • alle informatie waarover u beschikt omtrent eventuele communicaties met de dader.