stormtocht

Jaarlijkse vindt in Blankenberge de Stormtocht plaats. De ideale gelegenheid om de stad in een herfstkleed wat beter te leren kennen. Langs strand, dijk en de groene rand van Blankenberge om zo te ontdekken dat de badstad heel wat troeven heeft. Dit jaar vindt de Stormtocht op zondag 23 november 2014 plaats.

Er is keuze uit drie parcours: 6, 12 of 21 kilometer. De eerste twee afstanden leiden je door Blankenberge en de directe omgeving. De langste afstand brengt je naar Wenduine langs strand en duinen en leidt u dan via de binnenstad terug naar de startplaats.

Hou dus op zondag 23 november 2014 rekening met wandelaars

 

De biljetten van 50 euro blijken nog steeds het populairst bij valsemunters, al zijn ook de briefjes van 20 euro vaak het mikpunt van vervalsers. De 50 euro-briefjes zijn goed voor 46 procent van de vervalsingen, die van 20 euro zijn goed voor 36 procent. De 100 euro-biljetten vervolledigen de top drie, met een aandeel van bijna 10 procent.

De ECB vraagt om 'alert te blijven' bij transacties met contant geld. Op de website van de bank kunt u meer lezen over de zogenaamde Voel-Kijk-Kantel-methode, een eenvoudige manier om valse biljetten te herkennen. Denkt u een vals biljet in handen te hebben, dan moet u dat meteen aangeven bij de politie.
 
Voelen, kijken, kantelen         

Om de eurobiljetten op hun echtheid te controleren, moet u goed voelen, kijken en kantelen.

  •          Voelen: Bij echte eurobiljetten voelt u meteen de reliëfdruk. Concreet staan in reliëf:
    •         de vermelding van de Europese centrale bank (in vijf varianten)
    •         de nominale waarde van de biljetten (speciaal voor blinden)
    •         het gebouw (poort of brug) op het biljet.
  •          Kijken: Hier heeft u drie aandachtspunten om op te letten.
    •         Het watermerk: de afbeelding hierin is een kopie van het gebouw (poort of brug) dat op het biljet staat afgedrukt. Iedere coupure heeft dus een ander watermerk.
    •         De veiligheidsdraad: Die bevindt zich ongeveer in het midden van het biljet. Op die draad staat de nominale waarde van het biljet afgedrukt.
    •         Het doorzichtregister: Hiermee wordt de op het eerste gezicht onvolledige afdruk bedoeld van de waarde, linksboven op het biljet. Wanneer u er echter licht laat doorschijnen, komt het volledige cijfer tevoorschijn.
  •          Kantelen: Bij het kantelen van de biljetten wordt het hologram met verborgen drukwerk zichtbaar. Daarin kan u drie elementen waarnemen:
    •         Het eurosymbool
    •         De nominale waarde van het biljet
    •         De twaalf sterren van de Eurolanden
    •         Specifiek bij de laagste coupures (van 5, 10 en 20 euro) krijgt u bij het kantelen nog een “irriserende” (kleuren van de regenboog) te zien.
    •         Bij de hogere coupures (van 50, 200 en 500 euro) veranderen de waardecijfers van het biljet bij het kantelen van kleur. Bij een biljet van 50 euro verandert de kleur bijvoorbeeld van olijfgroen naar bruin.

Hulpmiddelen

Er bestaan ook enkele hulpmiddelen om de eurobiljetten (extra) op hun echtheid te controleren, zoals:

  • Een ultraviolet- of een infraroodlamp:    Onder dergelijke lamp krijgt u bij de echte eurobiljetten een aantal fluoriscerende vezels te zien.
        Bovendien wordt de vlag van de Europese gemeenschap groen. De sterretjes van de twaalf eurolanden worden oranje.

  • Een vergrootglas:
        Hiermee kan u de microtekst op de biljetten lezen. Zo vindt u bijvoorbeeld tekst op de spankabel van de brug die op het biljet van 500
        euro staat afgebeeld.

  • De vals geld detector-pen:
    U brengt met de pen een kruisje aan op het biljet waaraan u twijfelt. Is het kruisje lichtgeel en verdwijnt het meteen, dan is het biljet echt. Wordt het kruisje echter zwart of grijs, dan heeft u waarschijnlijk te maken met een vals biljet.
  • Bron : http://www.unizo.be/geldenbelastingen/ondernemersnieuws/opgelet_voor_valse_eurobiljetten.html

     

    drijfzand5

    Gelieve er rekening mee te houden dat er vanaf maandag 24 november 2014 tot en met vrijdag 19 december 2014 vanaf 07.00u tot einde werken (OOK NACHTWERK !!!) baggerwerken zullen uitgevoerd worden in de havengeul.

    Op het strand wordt er een landleiding geplaatst tussen de Havengeul (Oosterstaketsel) en de stortplaats die zich bevindt tussen de eerste en tweede golfbreker.

    De stortplaats bestaat uit zanddijken en dient voor het weggebaggerde zand vanuit de haven. De stortplaats wordt voor zoveel mogelijk volledig afgezet met Heras-hekkens voorzien van de nodige pictogrammen werf en drijfzand. Op de stortplaats zal er DAG EN NACHT gewerkt worden met een bulldozer, een hydraulische kraan en een wheelloader.

    Gedurende de opspuitwerken zal er steeds personeel van de aannemer aanwezig zijn op de werfzone. Dit zal een drietal weken in beslag nemen.

    Daarna volgen de nivelleringswerken op het strand met bulldozer en dumpers tussen het Oosterstaketsel en de Pier. Wandelaars op het strand moeten dus rekening houden met mogelijk verkeer op het strand. De firma die de werken uitvoeren werden ook aangemaand om rekening te houden met de wandelaars!!!

    Bij het beëindigen volgt de demobilisatie van het materieel.

    GELIEVE ER REKENING MEE TE HOUDEN DAT WANNEER ER AAN OVERSTORTEN GEDAAN WORDT HET HARDE ZAND KAN VERANDEREN IN DRIJFZAND !!!

    Respecteer de HERAS-hekkens en maak dat ook uw kinderen en kleinkinderen duidelijk. SPELEN IS ER LEVENSGEVAARLIJK!!!

    Drie goede redenen om maandelijks je bandenspanning te controleren

    1. Je bespaart tot € 300 per jaar

    Is je bandenspanning 20% te laag? Reken dan op een kortere levensduur van liefst 25%. Is de spanning 30% te laag, dan gaat je band zelfsmaar half zo lang mee. Een goed opgepompte band verslijt minder snel en gaat dus langer mee. Bovendien verbruikt je wagen (of je moto/bromfiets) dan minder brandstof. Dat scheelt al gauw een pak euro’s. Vergelijk het met een fiets: als je de banden keurig oppompt, moet je niet zo hard trappen en verbruik je minder energie.

    2. Je helpt het milieu

    Niet alleen je portemonnee profiteert: minder brandstof verbruiken, is ook goed voor minder CO2-uitstoot. En minder snelle slijtage betekent dat je banden minder snel bij het afval terechtkomen. Daar is het milieu dus twee keer gelukkig mee.

    3. Je rijdt veiliger

    Banden met een foute spanning zorgen voor minder rijcomfort en een slechtere wegligging, en ze verhogen de remafstand. Ook het risico op slippen verhoogt. In extreme gevallen leidt het zelfs tot een klapband. Met de juiste bandenspanning heb je meer grip en rij je echt een stuk veiliger!

    Je bandenspanning elke maand meten? Dat is supermakkelijk met een bandenspanningsmeter. Bekijk hier het instructiefilmpje en je ziet meteen hoe het moet. Opgelet: banden warmen op tijdens het rijden, waardoor de spanning stijgt. Zorg er dus voor dat je banden ‘koud’ zijn als je de spanning meet.https://www.youtube.com/watch?v=JFT25KWtFrk#action=share

    Wist je trouwens dat de optimale bandenspanning van een doorsnee wagen met normale banden tussen de 2 en 2,5 bar bedraagt? En dat niet alleen een lage bandenspanning negatieve gevolgen heeft? Te hoge spanning is ook niet goed. De aanbevolen spanning van de fabrikant staat meestal duidelijk aangegeven op de zijkant van het portier van de chauffeur of op de brandstofklep.

    Waar je een gratis spanningsmeter kan bekomen, hoe je je kan registreren om een sms te ontvangen om je te herinneren je bandenspanning te controleren en nog meer informatie vind je via deze link : http://www.vergeetjebandniet.be/nl

    sampling

    Via de nieuwe samplingtoestellen kan de politie op snelle wijze nagaan of de bestuurder mogelijk onder invloed is van alcohol. Als het toestel alcohol detecteert, zal worden overgegaan tot de eigenlijke ademtest en/of ademanalyse.

    In het verleden bestond er wat onduidelijkheid omtrent het gebruik van het toestel. Alles wordt nu door een Koninklijk besluit van 01 juli 2014 geregeld.

    De samplingtoestellen kunnen op twee manieren gebruikt worden :
    - Enerzijds kan het alcohollucht detecteren in een voertuig zonder dat er daadwerkelijk moet geblazen worden.
    - Anderzijds kan het uitgerust worden met een soort trechtertje waarin de bestuurder kan blazen en waarna het resultaat vrijwel onmiddellijk verschijnt.

    LAAT DUIDELIJK ZIJN!! : het betreft een pré-test, dus wanneer het resultaat positief zou zijn wordt overgegaan tot de eigenlijke ademtest en/of ademanalyse.