Verlies of diefstal van je elektronische identiteitskaart?

Administratieve vereenvoudiging vanaf 1 juni 2018 – Geen aangifte meer voor verlies identiteitskaart inwoners met Belgische nationaliteit

De dienst bevolking en de lokale politie van de stad Dendermonde hebben beslist dat er vanaf 1 juni 2018 geen aangifte meer moet gedaan worden bij de politie voor verlies van een elektronische identiteitskaart/ kids-ID. Men mag zich vanaf vandaag dus onmiddellijk aanbieden bij de dienst bevolking op het administratief centrum.

Dit geldt echter enkel voor inwoners van Dendermonde die de Belgische nationaliteit bezitten.

Deze beslissing werd genomen op basis van de huidige regelgeving, om geen onnodige administratieve werklast te creëren en om de procedure en het voor de inwoners te vereenvoudigen en te vergemakkelijken.

Voor verlies van andere verblijfsdocumenten en een elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen geldt de oude procedure. Ook voor diefstal van elektronische identiteitskaarten moet er wel eerst aangifte gedaan worden bij de politie. Vergeet je recente pasfoto niet. Met het attest van diefstal kan je dan langsgaan bij de dienst bevolking voor de verdere afhandeling.

Bel onmiddellijk DOC STOP op het gratis nummer 00800-2123 2123 om de elektronische functies op je kaart te blokkeren. Zo voorkom je het risico op frauduleus gebruik van je document en de eventuele financiële gevolgen (bijv. het openen van een telefoonabonnement op uw naam, aankoop via de post, enz.).

Deze dienst is 24 uur op 24 en 7 dagen per week bereikbaar.

 

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Dendermonde via het contactformulier of telefonisch via 052-25 12 00.