Samen vechten voor minder verkeersslachtoffers

In 2019 registreerde Lokale Politie Dendermonde 156 letselongevallen waarvan één met dodelijke afloop. In vergelijking met 2018 betekent dit een stijging met 2%, ten opzichte van 2002 (start actieplan) komt dit overeen met een daling van 57% (2002:368).

Letselongeval met fietser

Net zoals de voorgaande jaren blijft het echter een opmerkelijke vaststelling dat bij meer dan de helft van het aantal letselongevallen (61%) een tweewieler (fietser, bromfietser of motorrijder) betrokken was. In totaal gebeurden 70 ongevallen met fietsers, 21 met bromfietsers en 5 met motorrijders. Het aantal letselongevallen met fietsers daalde met 1% t.o.v. 2018 terwijl het aantal letselongevallen met bromfietsers met 16% steeg. Op het vlak van letselongevallen met voetgangers en motorrijders bemerken we de sterkste daling met name een halvering van het aantal letselongevallen in vergelijking met 2018.

Enkel handhaving is onvoldoende als antwoord op de ongevallenproblematiek. Infrastructurele aanpassingen dringen zich meer en meer op maar laten dikwijls lang op zich wachten.

 In het algemeen gebeurde meer dan de helft, met name 60%, van het totaal aantal letselongevallen net zoals de voorgaande jaren op gewestwegen. In het bijzonder registreerden we op de trajecten N47 (Brussel-Lokeren), N17 (Willebroek-Dendermonde) en N406 (Aalst-Dendermonde) ongeveer de helft van het totaal aantal letselongevallen.

Wat enkele specifieke handhavingsprojecten betreft, zien we een daling van het aantal letselongevallen op de Noordlaan (8) met 60% en op de Mechelsesteenweg (8) met 70%. Op het traject Sint-Gillislaan/Heirbaan (19) gebeurden daarentegen 5% meer ongevallen met gewonden voor t.o.v. 2018. Dit blijft een moeilijke handhavingszone.

#goforzero

Labels