Politiezone Ninove pakt uit met nieuwe slogan en logo

Het is al lang geen geheim meer dat de rekrutering van politiemedewerkers sinds kort een belangrijke taak is geworden van alle lokale politiezones.

Politiezones gaan hierdoor met elkaar in concurrentie, onze politiezone kon niet achterblijven.

Gestuwd door deze nieuwe taak en gesterkt door het nieuwe logo dat stad Ninove onthulde eerder dit jaar gingen we zelf aan de slag.

Nieuw Logo politie Ninove

Een bevraging bij de medewerkers m.b.t. een slagzin leverde een twintigtal voorstellen op waarbij we uiteindelijk kozen voor “Focus op uw veiligheid” en wel om volgende redenen:

  • De dubbele laag van het woord “Focus”
    • het zich concentreren op, in zijn geheel richten op…
    • de nieuwe software die wij sinds kort ter beschikking hebben
  • Het woord “uw” zorgt ervoor dat iedere burger zich individueel aangesproken voelt
  • Er werd bewust gekozen voor “veiligheid” daar dit alle aspecten bevat die wij als politiedienst willen aanbieden: criminaliteitsbestrijding, verkeersveiligheid, preventief advies, slachtofferzorg, evenementenbeheer, beschermen
  • Het woord veiligheid zorgt voor een verbondenheid met de vorige slagzin van onze politiezone “Ninove veilig”

Na deze nieuwe slagzin kon ook een nieuw logo niet uitblijven. 

Het officiële politielogo blijft uiteraard bestaan maar wordt voor onze politiezone bijgestaan door een ontwerp met een persoonlijk ‘Ninoofs tintje’, een ontwerp met zowel algemene Politie-eigenschappen als Ninoofse stijlelementen in zich.

Wat vinden we terug in dit logo?

  • de ‘N’ van het nieuwe Ninove-logo
  • lichtblauwe lijn die refereert naar het officiële lichtblauwe lijntje in alle ‘Lokale Politie’-logo’s in België
  • deze lijntjes zijn tevens grafische elementen die in de nieuwe Ninove-huisstijl worden gehanteerd. Ze voeren ons visueel naar het hart van het logo, nl. de Politie-vlam/hand. Dit hart is tegelijk het hart of de ‘O’ in ‘FOCUS’, de focus op de veiligheid van de Ninovieter
  • de blauwe lijn onderaan leidt ons naar de Politie-vlam/hand en voelt ook aan als een huis, nl. het huis van de Ninoofse Politie, het huis waar de Ninoofse burger altijd terecht kan, het zadeldak geeft een ‘beschermend gevoel’: bij de Ninoofse Politie kan je terecht voor al je vragen en problemen, wij zorgen voor jou, wij bieden je een veilig gevoel, een zekere bescherming...
  • voor de rest zit het geheel grafisch vrij evenwichtig in de typische verticale structuur eigen aan de nieuwe huisstijl van stad Ninove. We hebben bewust gekozen om geen extra nieuwe grafische elementen toe te voegen in dit logo zoals bijvoorbeeld een oog (de focus) of een hand of een omarming, ... die bvb. bescherming, vertrouwen of dienstverlening zou kunnen symboliseren... Wij denken dat dit de 2 stijlen (Politie en Ninove) alleen maar zou kunnen ontkrachten of verwarring bewerkstelligen binnen deze communicatiestrategieën.

Promomateriaal

Binnenkort zie je op evenementen misschien al wel onze gloednieuwe opblaasbare tent staan, voorzien van ons nieuwe logo.

 

 

 

Labels