Pas op voor deze nieuwe vorm van oplichting via WhatsApp: whaling!

Een dierbare die dringend geld vraagt? Wees op je hoede!

Bij hulpvraagfraude geven fraudeurs zich uit voor een bekende/dierbare van hun slachtoffer. Ze vragen via e-mail, sms of appberichten om financiële hulp.​

Deze nieuwe fraudetechniek boomt sinds de tweede helft van 2020. De coronacrisis lijkt het fenomeen extra in de hand te werken: veel mensen houden via sociale media en andere apps contact. Zoals bij veel nieuwe fraudevormen worden meestal senioren sterk geviseerd.​

Wees op je hoede bij dergelijke berichten. Maak nooit zomaar geld over zonder dat je je dierbare daadwerkelijk hebt gesproken. Bel diens gekende nummer en controleer of de hulpvraag echt is.​

Whaling nieuwe oplichting whatsapp

Tips om niet in de val te lopen

Wie plots een berichtje krijgt van een dierbare via een onbekend nummer, mag niet zomaar overgaan tot betaling. Controleren is de boodschap.

  • Hoge druk en sterk aandringen tot snelle betaling? Dit is bijna altijd een teken van bedrog. Bel de afzender eerst zelf op. Niet gebeld? Geen geld! Betaal dus enkel nadat je je dierbare persoonlijk mondeling hebt gesproken én herkend.
  • Stel controlevragen waarvan de antwoorden niet in eerdere e-mails, in chatberichten of op social media staan. Dus vraag dingen die alleen jij en je dierbare kunnen weten.
  • Een oplichter verzint smoesjes waarom hij of zij jou niet mondeling te woord kan staan: de telefoon is in het water gevallen, het nieuwe nummer is nog niet aangesloten voor spraakverbindingen, hij/zij zit in de stiltecoupé van de trein, of hij/zij is wél goed bereikbaar en zegt dat het inderdaad heel gek is dat jouw telefoontje niet binnenkomt.
  • Wees op je hoede bij een nieuw mobiel nummer, zelfs als daar een foto van die bekende bij staat. Vervang het oude nummer pas nadat je die persoon mondeling hebt gesproken én herkend.
  • Vreemde betaallink? Klik daar niet op vóórdat je de bekende die de link heeft gestuurd, hebt gesproken en herkend. Lijkt het betaalverzoek oké, controleer dan goed welk bedrag je betaalt en aan wie voordat je de betaling goedkeurt.

Toch in de val getrapt?

Wie toch op de vraag van de fraudeurs is ingegaan, volgt dit stappenplan:

  1. Card Stop bellen op het nummer 070 344 344.
  2. Zo snel mogelijk je bank contacteren.
  3. Klacht indienen bij de politie.

Bron: febelfin

Labels