Dag van 1712.be

Op zaterdag 17 december (17/12) plaatst de Vlaamse hulplijn 1712 de 1712-hulpverlener in de kijker. Naar aanleiding van de 1712-dag lanceert 1712 een video over de werking van de hulplijn. In die video komen verschillende vragen aan bod: welke vragen krijgt een 1712-hulpverlener? Wie krijgt hij aan de lijn? Hoe helpt hij mensen? Wat motiveert hem? Door de 1712-hulpverlener een gezicht te geven krijgt 1712 iets vertrouwd en herkenbaar voor het publiek. Hierdoor wordt de hulplijn 1712 meer dan alleen maar een nummer. 

1712

Jaar na jaar krijgen de 1712-hulpverleners meer oproepen. Ook dit jaar is het aantal oproepen toegenomen. De meeste oproepen gaan over thema kindermishandeling gevolgd door partnergeweld, geweld tegen volwassen en vechtscheidingen.

Wie is de 1712-hulpverlener?

De 1712-hulpverlener is een professional uit de social profit sector die met beide voeten in de praktijk staat. Doordat 1712 provinciaal georganiseerd is, heeft hij een sterke kennis van de regionale sociale kaart. Die kennis is nodig om mensen naar de juiste hulpverlening te kunnen doorverwijzen. Vele 1712-hulpverleners doen naast 1712 ook nog face-to-face hulpverlening. Die ervaringen versterken de kwaliteit van de hulpverlening aan de chat of telefoon.

Over de hulplijn 1712

1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er zowel voor kinderen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis, anoniem en wordt bemand door professionele hulpverleners. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. De chat is vooral bij minderjarigen een populair medium. Ongeveer één vierde van de chatgesprekken zijn met minderjarigen tegenover 4% van de telefonische oproepen.

Meer info: 1712.be

Labels