Verkopers aan huis

Overal bellen af en toe verkopers aan die hun producten of diensten aanbieden. Of het nu gaat om een ontmosser van daken, een fruitverkoper, een asfalteerder, een tuinman, een vertegenwoordiger van een telefoonmaatschappij of energieleverancier... de verleiding is groot om in te gaan op het schijnbaar uitzonderlijke aanbod waarvoor u niet eens uw eigen huis uit hoeft.

Toch kan u maar beter voorzichtig zijn: sommige verkopers gebruiken heel agressieve verkooptechnieken om u een beslissing te doen nemen die u waarschijnlijk niet genomen zou hebben indien u tijd had gehad om na te denken. Anderen zijn dan weer oneerlijk en laten u een voorschot betalen op diensten die ze nooit zullen leveren of die van slechte kwaliteit zijn.

De wet beschermt de consument

Wanneer er een contract wordt afgesloten buiten de lokalen van de onderneming, is er een risico dat de consument overrompeld wordt. Daarom is er het herroepingsrecht: de consument heeft het recht om binnen de 7 werkdagen af te zien van het contract. Als het gaat over telefonie, internet, televisie of levering van gas of elektriciteit, is dat zelfs 14 werkdagen.

De wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verplicht de verkoper ertoe zoveel contractexemplaren op te maken als er partijen zijn. Op straffe van nietigheid moet het contract de naam en het adres van de onderneming vermelden, de datum en plaats waarop de overeenkomst wordt gesloten, een precieze omschrijving van het goed of de dienst, de leveringstermijn, de te betalen prijs en de betalingswijze. Het herroepingsbeding moet in vette letters in een aparte kader vermeld staan.

Deze voorwaarden gelden ook voor het uitvoeren van werken (ontmossen van het dak, asfaltwerken, tuinwerken...). In dit geval voorziet de wet ook een herroepingsrecht van 7 dagen. Tijdens deze periode mag er nog geen enkele dienst worden geleverd en de consument mag nog altijd afzien van het contract.

De verkoper mag geen enkel(e) voorschot of betaling eisen, in welke vorm dan ook, voordat de bedenktijd van 7 dagen is verstreken.


De wet op ambulante activiteiten

Iemand die een ambulante activiteit uitvoert, moet hiervoor een machtiging in de vorm van een elektronische kaart hebben, afgeleverd door een erkend ondernemingsloket. Deze persoon moet die machtiging tonen aan de consument alvorens een aanbod te doen. De papieren machtigingen zijn niet meer geldig sinds 31/03/2014.

Bovendien mag men niet eender wat op eender welk moment verkopen. Sommige producten mogen niet aan huis verkocht worden. Dit geldt voor medicatie, medische en orthopedische toestellen en voor producten of diensten die de gezondheid zouden verbeteren (inclusief geneeskrachtige kruiden en hun bestanddelen). Ook monturen en brillenglazen, edelstenen en edele metalen (en dus juwelen), wapens en munitie mogen niet aan huis verkocht worden.

Verkoop aan huis is enkel toegestaan tussen 8.00 uur en 20.00 uur. Mits toestemming van de consument mag een contract dat werd begonnen voor 20.00 uur, worden afgewerkt na dat tijdstip. Wettelijk gezien mogen er geen goederen aan huis verkocht worden met een waarde van meer dan 250 euro per consument. Dit geldt echter niet voor telefonie, internet, televisie en energie. Wat elektro- of huishoudtoestellen betreft, geldt er een maximumprijs van 700 euro per artikel.

Wees op uw hoede! Welke maatregelen kan je zelf treffen?

Het is niet altijd gemakkelijk om nee te zeggen tegen een verkoper aan huis die u komt verleiden met uitzonderlijke producten aan fantastische prijzen. Hoewel de wet aan de kant van de consument staat, zijn er heel veel voorbeelden waar de verkopers van de onwetendheid van de consumenten profiteren om hen zo geld af te troggelen.

In de energiesector, bijvoorbeeld, is er een gedragscode van toepassing wanneer er contact wordt opgenomen met consumenten. Hierin staat dat o.a. nadrukkelijk dat leveranciers en verkoopsagenten geen misbruik mogen maken van de zwakheid van de consumenten en dat zij bijzonder gereserveerd moeten optreden ten aanzien van ouderen, mindervaliden en kansarmen. Deze regel wordt echter niet altijd gerespecteerd.

Wanneer een verkoper aanbelt

  • Indien u alleen thuis bent en het is een onbekende persoon, kan u beter niet opendoen.
  • Als u de verkoper toch wilt binnen laten, vraag dan op voorhand zijn naam (en schrijf deze op) en vraag hem om zijn machtiging als ambulant verkoper te tonen; deze is verplicht.
  • Als hij dit weigert of als u de minste twijfel hebt, laat hem dan niet binnen.

Als u de verkoper binnenlaat

  • Wees op uw hoede bij "unieke aanbiedingen", "kansen die u absoluut en/of snel moet aangrijpen": dit zijn vaak gevallen van oplichterij.
  • Betaal nooit iets onmiddellijk, zelfs geen voorschot.
  • Vraag een factuur en lees alle documenten zorgvuldig (vooral de kleine lettertjes).
  • Onderteken nooit een document waarin staat dat u de verkoper zelf heeft uitgenodigd, want zo verliest u, zonder het te weten, het herroepingsrecht.
  • Aarzel niet om alle mogelijke nuttige vragen te stellen.

Zodra de verkoper vertrokken is

  • Controleer de kwaliteit van het product via kennissen, internet, Test-Aankoop enzoverder.
  • Als u twijfels hebt, vraag dan raad bij een consumentenvereniging.
  • Opgepast: indien u beslist toch van de aankoop af te zien, hebt u maximaal 7 dagen de tijd vanaf de dag volgend op het ondertekenen van het contract.

In geval van oplichting

  • Leg klacht neer bij de lokale politie.
  • Leg online klacht neer bij de FOD Economie.
  • Ga naar een vereniging voor de verdediging van consumenten, zij weten heel goed wat u wel en niet moet doen in zo'n situatie.

bron: secunews