Ongewenste oproepen van onbekenden: wat kunt u ertegen doen?

Wanneer we gebeld worden en we hebben geen enkel idee hebben wie ons belt, kunnen we ons heel ongemakkelijk beginnen te voelen. Valt er iemand ons lastig? Of gaat het gewoon om een vergissing? Al heel snel kunnen dergelijke ongewenste oproepen een zware last worden voor wie ermee wordt geconfronteerd. We geven daarom enkele tips en eenvoudige maatregelen om dergelijke situaties te vermijden en om er zo nodig efficiënt op te reageren.

Privénummers en ongepaste oproepen

Mensen met een privénummer kunnen goede redenen hebben om hun nummer geheim te houden, bijvoorbeeld omwille van hun beroep of omdat ze hun persoonlijke gegevens niet willen verspreiden. Of misschien zijn ze simpelweg vergeten om deze functie uit te schakelen voor hun vaste lijn of mobiel nummer.

Wanneer zulke oproepen echter frequenter en dus storend worden, zijn er twee efficiënte oplossingen om hier een einde aan te maken:

Activeer de ACR-functie (Anonymous Call Rejection) van uw gsm of uw vaste telefoonlijn. Voor uw vaste lijn zult u contact moeten opnemen met uw telecomaanbieder, die u meestal kunt bereiken via een gratis nummer.

Oproepen van privénummers komen heel vaak van commerciële callcenters. Zij zullen blijven bellen tot er iemand antwoordt. Om zulke oproepen te vermijden, kunt u zich inschrijven op www.bel-me-niet-meer.be. Zodra uw telefonische gegevens zijn doorgegeven, mogen bedrijven en organisaties u niet meer opbellen voor commerciële doeleinden (direct marketing). Deze service kan elke twee jaar hernieuwd worden.

Oproepen en berichten van onbekende nummers

Wanneer u ongepaste of storende oproepen blijft ontvangen (er wordt direct opgehangen zodra u de oproep beantwoordt, u hoort enkel achtergrondgeluiden of helemaal niets enz.) van een onbekend en zichtbaar nummer, zijn er verschillende scenario's mogelijk. Het kan gaan om commerciële oproepen, frauduleuze betalende oproepen (die extra duur zijn, vaak zijn dat buitenlandse nummers) of zelfs om intimiderende oproepen (om u lastig te vallen, u uit te schelden enz.).

Blokkeer via uw gsm of de telecomaanbieder van uw vaste lijn het onbekende nummer: elke oproep van dat nummer zal dan automatisch worden geblokkeerd.

Meld u aan op bovenvermelde website om oproepen met commerciële doeleinden te blokkeren.

Verander uw nummer via uw aanbieder.

Probeer de identiteit van het nummer te achterhalen via zoekmachines (bv. 1207) of via andere apps zoals Whatsapp of Snapchat. Het volstaat vaak om het onbekende nummer op te slaan in uw contactenlijst en dan de apps toegang te bieden tot deze lijst. Als de beller ook een account heeft bij deze populaire apps, kunt u eventueel ook zijn publiek profiel opzoeken (met foto, naam ...) en hem/haar identificeren.

Slachtoffer van bedreigingen of intimidatie: wat nu?

Als de aanhoudende oproepen van een privépersoon komen en u besloten heeft om niet alle binnenkomende privénummers te blokkeren, kunt u een speciaal formulier (hier te downloaden) invullen en dit versturen naar klachten@ombudsmantelecom.be. U kunt dit ook doen wanneer het om oproepen van een zichtbaar maar onbekend nummer gaat of om sms'jes.

U ontvangt vervolgens een document met de identiteit van de eigenaar van het nummer - deze kan verschillen van de beller - en indien u dat wenst, kunt u dan klacht indienen bij het politiebureau in uw woonplaats.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 055 33 70 33.