Hoe kunt u oplichting vermijden?

© Berty Goudriaan

Regelmatig ontvangen wij zeer aanlokkelijke aanbiedingen (vakantie, wijnen, etc.) waaraan moeilijk kan worden weerstaan ... Maar hoe weet men nu of het over oplichting gaat of niet? Een gids uitgegeven door het Europees Consumenten Centrum ontmantelt de verschillende valkuilen en biedt aanbevelingen voor preventie.







Kijk uit voor (te) aanlokkelijke aanbiedingen ...

  • Neem afstand, indien het te mooi is om waar te zijn is het bijna zeker niet waar.
  • Bepaal de exacte identiteit van de correspondent die u een aanbieding doet, de referenties van zijn bedrijf.
  • Deel geen persoonlijke informatie mee zonder serieuze waarborg.
  • Bestudeer de overeenkomst grondig, vergelijk prijzen, producten en aangeboden diensten alvorens uw handtekening te plaatsen.
  • Durf nee te zeggen: weiger om verder te gaan zonder motivering, ook als de verkoper veel druk uitoefent of met een excuus komt aandraven dat het een tijdelijke aanbieding is om op die manier een beslissing te bespoedigen.
  • Ga niet in op een gratis aanbieding als je op voorhand administratieve kosten moet betalen.



Verscheidene gespecialiseerde organismen (zie referentie) en de website van FOD Economie kunnen u voldoende inlichten over frauduleuze praktijken en uw rechten indien u het slachtoffer bent van een oplichting.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Ronse via het contactformulier of telefonisch via 055 33 70 33.