Verkeer

Eén van de taken van de lokale politie is toezien op de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid op haar grondgebied.

Verkeersveiligheid: aandacht voor de allerkleinsten

Gent fietsstad

Oor voor de buurtbewoners

Helmut Lotti geflitst

Verkeersles voor nieuwkomers

Gentse flikken dragen steentje bij in nationale acties

1 jaar uitgebreide zone 30

Verkeersveiligheid: aandacht voor de allerkleinsten

Schooltoezicht bij de start van het nieuwe schooljaar

De start van het nieuwe schooljaar brengt altijd drukker verkeer met zich mee. Om de duizenden schoolkinderen in Gent veilig op school te krijgen, steekt de Gentse politie begin september steeds een tandje bij. Zoals elk jaar werd er ook in 2016 de eerste paar dagen van het nieuwe schooljaar schooltoezicht georganiseerd. Daarbij houdt de politie toezicht aan de gevaarlijkste verkeerspunten rond de Gentse scholen.

Sammeke gaat naar school

Daarnaast stak de politie een tandje bij door ook actief op snelheid te werken. Zo werd de superflitspaal gedurende gans de maand september telkens een week opgesteld aan een Gentse basisschool. Het project kreeg de naam "Sammeke gaat naar school". Sammeke is in deze de naam van superflitspaal, naar de SAM-technologie van de camera die overtreders fotografeert. De schoolkinderen kregen een kleurplaat met een gepersonifieerde afbeelding van de Lidar. Grote borden met dezelfde afbeelding maakten chauffeurs attent op de snelheidscontrole én de nabijheid van een school. Scholen grepen de gelegenheid aan om de aanwezigheid van de grote flitspaal te integreren in hun lessen.

Aangezien het project positief onthaald werd door de scholen waar Sammeke in september post vatte, zet de Gentse politie het project verder en zal Sammeke ook na andere schoolvakantie opgesteld worden aan een Gentse school.

Menselijke verkeersslang in Drongen

De politie steunde ook acties van scholen om bij te dragen aan verkeersveiligheid in de omgeving. Toen de leerlingen, leerkrachten en ouders van basisschool Don Bosco Baarle op 21 november 2016 rond de school een menselijke (verkeers)slang maakten om aandacht te vragen voor zwakke weggebruikers, waren politiemensen van het Commissariaat Drongen aanwezig om de verkeersslang te begeleidden. Ze kregen "high fives" van de schoolkinderen.

Gent fietsstad

De Gentse politie controleert al sinds jaar en dag regelmatig op fietsverlichting in de donkere maanden. Sinds het najaar van 2016 krijgen deze controles extra aandacht. Bij 1/3 van de verkeersongevallen waarbij gewonden vallen in Gent is een fietser betrokken. Boosdoeners daarbij zijn vaak onvoldoende fietsverlichting, gsm-gebruik op de fiets, alcoholintoxicatie, het negeren van een rood verkeerslicht of de plaats op de rijweg (bv. op het voetpad rijden in plaats van op een fietspad of de rijweg). Waar vroeger hoofdzakelijk gecontroleerd werd op fietsverlichting, worden de controles uitgebreid naar deze andere aspecten die de verkeersveiligheid in het gedrang brengen.

De controles werden op gang getrokken door de grote sensibiliserende (zonder boetes) fietscontrole op het Woodrow Wilsonplein in de vroege uurtjes van 25 oktober. Deze actie kreeg de steun van het Mobiliteitsbedrijf, fietshersteller Pervélo en jongerenorganisatie DUS. 643 fietsen werden aan een controle onderworpen, 95% daarvan was in orde. Een maand later, op 22 november, volgde dan een grote controle waarbij fietsers die niet in orde waren wel een boete kregen. Ook hier was 95% van de fietsen in orde.

Niet alleen fietsen en fietsgedrag werden gecontroleerd, ook autobestuurders die fietsers in gevaar brengen (bv. door te parkeren op het fietspad) werden actief geverbaliseerd tijdens dergelijke controles. De repressieve acties werden verder gezet tijdens de donkere maanden.

Oor voor de buurtbewoners

De straat is van iedereen. Soms vinden buurtbewoners dat het in hun buurt niet meer veilig is door risicogedrag van bestuurders (bv. overdreven snelheid). Dan komen er soms klachten bij stad en politie. De Verkeersdienst van de Gentse politie onderzoekt dergelijke klachten en kan indien nodig controles organiseren.

Oostakker/haven

Zo controleerde de Gentse politie in augustus regelmatig in Oostakker, rond de haven, waar het woon-werkverkeer naar de grote bedrijven in de haven aanleiding gaf tot klachten over overdreven snelheid. Naast de anonieme flitsvoertuigen zette de verkeersdienst ook de superflitspaal in, en namen motards deel aan de acties om laagvliegers te onderscheppen.

Drongen

In het voorjaar kreeg de Noordhoutstraat veel sluipverkeer te slikken door werken aan het kruispunt van de Baarledorpstraat en de Kloosterstraat in Baarle (Drongen). Er kwamen hierover heel wat klachten van buurtbewoners bij de politie. Ook het feit dat het gros van die extra wagens zich niet aan de snelheidsbeperking van 30 km/u hield, zorgde voor ongerustheid. Naast gerichte controles van de politie, viel vooral de actie van Grégoir, een 12-jarige bewoner van de Noordhoutstraat, op. Hij maakte een kartonnen bord "30" en stelde zich daarmee op aan de straatkant om snelheidsduivels attent te maken op de snelheidslimiet in zijn straat. Zijn initiatief oogstte heel wat sympathie in de buurt. Een mobiele flitseenheid van de Gentse politie bracht Grégoir een bezoekje, en overhandigde hem fluo vestjes voor extra zichtbaarheid op de fiets en affiches voor in de klas. Als kers op de taart mocht Grégoir een kijkje nemen in de flitsauto en leren hoe een flitsactie werkt.

Wondelgem

Ook bewoners van de Pantserschipstraat in Wondelgem kregen in de zomer van 2016 af te rekenen met sluipverkeer, door wegenwerken aan de Wondelgemkaai. Vooral zwaar vervoer, dat eigenlijk niet via deze weg mocht verlopen, zorgde voor overlast en hinder. De politie ging de dialoog aan met de buurtbewoners en zorgde voor extra signalisatie met een tekstkar die zwaar vervoer naar de omleiding via de Wondelgemkaai leidde. Er werd ook bijkomend gecontroleerd op naleving van het verbod. Tijdens de werken gold een maximumsnelheid van 30 km/u (in plaats van 50 km/u) in de Pantserschipstraat. Dankzij gerichte communicatie en herhaalde snelheidscontroles (zowel met de Lidar als anonieme flitsvoertuigen) tussen juni en augustus daalde het aantal snelheidsovertredingen van 60% naar 30%.

Helmut Lotti geflitst!

Helmut Lotti is een fervent wielerliefhebber. Vorig jaar werd hij, op de fiets, geflitst door de Gentse politie. Gelukkig kreeg de charmante zanger geen boete, het ging om een promotiefilmpje voor de tentoonstelling Bike to the Future in het Design Museum van Gent. Eén van onze flitsauto's en een paar collega's figureerden in het filmpje.

Het resultaat kan je hier bekijken.

Verkeersles voor nieuwkomers

Op 4 mei 2016 gaf een lid van het Team Motor/Fiets van onze Verkeersdienst verkeersles aan de vluchtelingen in het opvangcentrum in de Doornzelestraat. Zij leerden zo hoe ze zich, als voetganger en fietser, op een veilige manier in Gent kunnen bewegen. Als nieuwkomer is het immers niet gemakkelijk om de Belgische verkeersregels direct onder de knie te hebben. Aan de hand van een presentatie kregen de vluchtelingen uitleg over specifieke verkeerssituaties en -borden en hoe ze zich hierbij moeten gedragen.

Gentse flikken dragen steentje bij in nationale acties

Flitsmarathon 3 oktober 2016

Overdreven snelheid blijft een groot probleem in het dagelijks verkeer en is een belangrijke factor in verkeersongevallen. Sinds een paar jaar bundelen de federale en lokale politie de krachten in een zogenaamde 'flitsmarathon'. Daarbij zetten de federale wegpolitie en het gros van de lokale politiezones alles op alles om gedurende 24 uur snelheidscontroles te organiseren. Politiezone Gent draagt altijd haar steentje bij. Tijdens de flitsmarathon van 3 oktober 2016 flitste zij op 10 locaties. Er passeerden 5.661 voertuigen langs onze mobiele camera's. 482 reden te snel, dat is 8,5%. De snelste chauffeur werd geflitst aan 140 km/u op de John F. Kennedylaan waar een maximumsnelheid van 90 km/u geldt. Het rijbewijs van deze chauffeur werd ingetrokken. Ook vier andere bestuurders moesten hun rijbewijs een tijdje missen wegens overdreven snelheid. De hoogste overtredingsgraad werd opgemeten op de Antwerpsesteenweg, waar 21,7% van de bestuurders te snel reed.

BOB-campagnes/ weekend zonder alcohol

Nog zo'n nationale actie met grote bekendheid is de BOB-campagne tegen rijden onder invloed. De BOB-campagnes kennen hun hoogtepunten in de zomer en in de eindejaarsperiode. Ook dan controleert de Gentse politie extra op alcohol in het verkeer. Het weekend zonder alcohol is één van de grootste acties en vond plaats van 10 tot 13 juni 2016. Er werd toen op zes plaatsen in Gent gecontroleerd. In totaal werden 639 ademtesten afgenomen. 617 chauffeurs (97%) waren BOB. Tien bestuurders bliezen alarm, en twaalf bliezen positief. Vier van hen moesten hun rijbewijs gedurende 15 dagen missen.

Verkeersveilige Nacht

Tijdens de Verkeersveilige Nacht (2-3 december) controleerde de Gentse lokale politie 1080 chauffeurs. 16 bestuurders (1,5%) hadden te veel gedronken om nog veilig achter het stuur te kruipen. Vijf onder hen moesten hun rijbewijs voor 15 dagen missen. Twee chauffeurs bleken onder invloed van drugs, ook hun rijbewijs werd voor 15 dagen ingetrokken. Tijdens de controle werden ook 17 andere verkeersinbreuken vastgesteld en beboet. Het ging dan bv. over het niet dragen van de veiligheidsgordel of voertuigen die niet verzekerd bleken.

1 jaar uitgebreide zone 30

Op 22 april 2015 werd de zone 30 in Gent gevoelig uitgebreid, tot het gebied binnen de stadsring (R40). Eén van de doelstellingen van de snelheidsbeperking is het verhogen van de verkeersveiligheid en een daling van het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel.

Politie Gent ziet toe op de naleving van de maximum snelheid in de uitgebreide zone 30. De 'superflitspaal' wordt sinds oktober 2015 opgesteld op verschillende locaties binnen de stadsring. Ook in 2016 controleerde de Gentse politie op snelheid binnen de stadsring, zowel met de Lidar als met anonieme flitsvoertuigen. In 2016 werden zo 42 mobiele flitscontroles georganiseerd en werd de Lidar 30 keer telkens een week op een locatie binnen de stadsring opgesteld. Je leest hierover meer in onze presentatie van de criminaliteitscijfers 2016.