Communicatie

Op vlak van communicatie startten in 2016 heel wat nieuwe projecten op.

Nieuwe website: mee met de mobiele tijd

Een wapenschild voor de Gentse flikken

Gentse flikken op sociale media

Nieuwe website: mee met de mobiele tijd

Op 4 maart 2016 stapte de Gentse politie over naar een nieuwe website. In deze tijden waarin iedereen altijd online lijkt te zijn en je met één klik alle informatie bij de hand hebt, is een website een belangrijk communicatie- en informatiekanaal. Om de website zo klantvriendelijk en toegankelijk mogelijk te houden, kozen we voor een platform dat smartphone- en tabletvriendelijk is. De website werd gebouwd volgens het "Mobile First" principe, dit wil zeggen dat hij ontwikkeld werd voor het kleinste scherm (smartphone) en zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm. Het maakt dan niet uit of je via een tablet of een computer surft.

Met de overstap naar de nieuwe website werd alle informatie grondig bekeken en ondergebracht in nieuwe vaste rubrieken (nieuws - vragen - verkeer - over ons - contact). De nieuwsberichten zijn de hoofdmoot van de homepage. Daar vindt de surfer berichten over actuele thema's.

Uiteraard is de website ook een handig hulpmiddel voor wie contact zoekt met de politie. De Wijkdienst, en in het bijzonder de buurtinspecteur, is daarbij vaak het eerste contactpunt. Via een eenvoudig zoekveld ('Je wijk') kan iedere Gentenaar zijn/haar straatnaam ingeven om met één klik te weten te komen wie de buurtinspecteur is en hoe deze te bereiken is.

Om algemene informatie snel terug te vinden kan je de rubriek Vragen raadplegen. Daar vind je allerlei informatie, ondergebracht in 14 categorieën. Je kan ook de handige zoekfunctie gebruiken.

Een wapenschild voor de Gentse flikken

In mei onthulden we een nieuw ontwikkeld 'wapenschild' dat vanaf dan geïntegreerd werd in de huisstijl van de Gentse lokale politie.

Het wapenschild prijkt sindsdien ook in groot formaat op het Algemeen Politiecentrum Gent (A. Triestlaan). Het illustreert onze identiteit en missie.

  • het woord 'politie' staat voor onze kernopdracht en is te interpreteren als een werkwoord;
  • het symbool van de geïntegreerde politie is het bewijs van ons engagement binnen het ganse politielandschap;
  • het woord 'Gent' is het symbool van onze verbondenheid met de stad Gent en haar eigenheid
  • de kernslogan 'uw politie altijd nabij' is de kernsamenvatting van onze missie;
  • de Gentse Draak, beschermer en bewaker van de dikwijls verloren maar steeds herwonnen vrijheid is het symbool van de Gentse trotse en rebelse identiteit. Een krachtig symbool verbonden met de ridders die streden voor een goed doel. Elke medewerker van de Politiezone Gent moet als ambitie hebben om mee te helpen aan een veilige en leefbare stad en dient zelf het goede voorbeeld te geven in het uitdragen en verspreiden van de juiste waarden.

Gentse Flikken op sociale media

Je kan er in de 21e eeuw niet meer om heen: sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Niet alleen jongeren delen lief en leed via Twitter, Facebook en Instagram, ook bedrijven en organisaties gaan de dialoog aan op sociale media. De beslissing om als Gents politiekorps ook de stap naar Twitter te zetten, werd niet licht genomen. Op 30 maart 2016 was het eindelijk zover en lanceerden we onze eerste tweet, onder de accountnaam @GentseFlikken, een knipoog naar het typisch Gentse woord voor politie. Een uur na de lancering telden we al 400 volgers, we sloten het jaar af met meer dan 3.000 volgers.

Twitter is een uitgelezen kanaal om snel korte berichten aan een groot publiek kenbaar te maken, bijvoorbeeld wanneer er door een ongeval ernstige verkeershinder is, wanneer straten afgesloten worden of een gebied ontruimd wordt door een bommelding. Twitter maakt het mogelijk om in real time te communiceren.

Daarnaast is het ook tweerichtingsverkeer: burgers kunnen hun algemene vragen voor politie, zoals bijvoorbeeld over onduidelijke verkeersregels, via Twitter aan ons stellen en krijgen zo snel mogelijk een antwoord.

Op 30 november 2016 zetten we dan onze eerste stappen op Facebook, eveneens onder de naam Gentse Flikken. Ook dat kanaal wordt gebruikt om in dialoog te treden met volgers en als extra communicatiekanaal voor onze boodschappen.

Beide accounts worden enkel tijdens de kantooruren (9u-17u) actief be­heerd door de Dienst Communicatie en het Meldpunt van de Gentse politie. In 2016 stuurden we 436 tweets en 62 Facebookberichten uit.

Naast Twitter en Facebook is de Gentse lokale politie ook aanwezig op de professionele netwerksite LinkedIn. Daar ligt de focus op informatie over rekrutering (vacatures) en opleiding.