Werelddag van de metrologie: meten is weten... ook bij politie

Morgen (20 mei) is het Wereld Metrologiedag. Metrologie is de studie van metingen. Dit jaar staat de dag in het teken van metingen in het kader van vervoer. De politie verricht heel wat metingen in het verkeer, denken we maar aan snelheidscontroles, maar ook alcoholcontroles, controles op overlading van vrachtwagens, enzovoort. De Gentse politie gaat mee met de technologische evoluties op dat vlak, zo investeerden we recent in nieuwe snelheidscamera's zoals de Lidar en de NK7. Bij alcoholcontroles wordt meer en meer gebruik gemaakt van samplingtoestellen die de alcohollucht in een voertuig bliksemsnel kunnen detecteren, wat sneller gaat dan individuele bestuurders aan een ademtest te onderwerpen.

De politie zet deze toestellen in om te controleren of de weggebruikers zich aan de door de wetgever opgelegde normen houden bv. weegbruggen voor vrachtwagens, toestellen die de te respecteren tussenafstand tussen vrachtwagens meten, snelheids- en roodlichtradars, flitspalen, superflitspalen, trajectcontroles, alcoholtest- en analysetoestellen, enzovoort.

Snelheidscamera's

Deze technologie evolueert bijzonder snel. Nieuwe flitstoestellen moeten echter een strikte procedure doorlopen eer ze ingezet kunnen worden. Ze moeten een uitgebreide en strenge goedkeuringsprocedure bij één van de vier metrologische diensten van België doorlopen, het personeel dat het toestel zal bedienen moet een opleiding volgen en een attest behalen. En uiteraard moet het toestel op geregelde tijdstippen geijkt en nagekeken worden door een erkende keuringsinstelling. Zo wordt de wetenschappelijke garantie geleverd dat de gemeten snelheden van de vastgestelde overtredingen, mits een vast omschreven minimale foutenmarge, correct zijn.

Sinds de digitalisering gaat de verwerking van de overtredingen efficiënter.

Dankzij nieuwe radartechnologie zijn de nieuwe snelheidscamera's zoals de Lidar en de NK7 ook flexibeler in te zetten, omdat ze in tegenstelling tot hun oudere broertjes geen last hebben van zogenaamde 'parasitaire reflectie' van metalen voorwerpen binnen de radarbundel (in de stadsomgeving zijn dat bv. geparkeerde wagens, trams en tramsporen), waardoor zij ook makkelijk in de binnenstad te plaatsen zijn.

De Gentse politie zet sinds oktober 2015 de zogenaamde 'superflitspaal' (Lidar) in, bijvoorbeeld om in de uitgebreide zone 30 te controleren. Doorgaans staat deze camera gedurende één week opgesteld op een locatie. Ook al kan je niet naast deze mastodont kijken, we communiceren wekelijks via sociale media en onze website de opstelplaats van de superflitspaal. Na de schoolvakanties wordt de Lidar opgesteld aan een Gentse school. Het is voorlopig wachten op kleine, mobiele toestellen met de lidartechnologie.

De nieuwe generatie van radar snelheidsmeters zoals de NK7 (waarvan de politiezone Gent er onlangs twee in gebruik nam) zijn uitgerust met twee radars die onafhankelijk van elkaar werken. De computer analyseert de meetresultaten van beide radars; als beide resultaten overeenkomen, wordt een foto van de snelheidsovertreding gemaakt. Deze toestellen zijn ook heel flexibel op verschillende manieren in te zetten zoals op een driepikkel, in een voertuig of en container. Ze zijn heel performant en kunnen tegelijk tot zes rijstroken in twee rijrichtingen bewaken.

Alcoholtesters

De laatste decennia zijn ook de alcoholtest- en analysetoestellen steeds efficiënter geworden. "In het zakske blazen " is definitief verleden tijd. De zone beschikt nu ook over een aantal "samplers". Dit zijn kleine toestellen waarmee een heel snelle screening van bestuurders die een verkeerscontrole binnenrijden mogelijk is. De toestellen geven onmiddellijk een aanduiding over een aanwijzing is voor alcoholgebruik. De meer tijdrovende "metrologische" meting kan dan exclusief gebruikt worden in de gevallen waar sterke aanwijzingen voor een positief resultaat zijn. Op deze wijze kunnen op een alcoholactie gemakkelijk enkele honderden bestuurders gecontroleerd worden, zonder veel tijdverlies voor hen die een echte BOB zijn.