Nieuwe personeelsformatie 2023

Op 30 mei 2023 keurde de gemeenteraad unaniem de door Burgemeester Ingrid Holemans voorgestelde nieuwe personeelsformatie van de politie goed.

Het personeelskader wordt hierdoor uitgebreid van 121 naar 132 FTE (fulltime equivalenten). Dit is een uitbreiding van 11 FTE's t.o.v. organogram 2017.

Burgemeester Holemans is tevreden met het groot draagvlak voor deze uitbreiding. “Een wijziging en uitbreiding van het personeelskader was een absolute noodzaak om de het hoofd te bieden aan de toenemende werklast, maar ook aan de nieuwe uitdagingen waarmee de politie wordt geconfronteerd”, aldus Burgemeester Holemans.

Sedert de laatste uitbreiding van de personeelsformatie in 2017 zijn er, in afwachting van de officiële vaststelling van een nieuwe personeelsformatie, reeds veelvuldige aanpassingen gedaan. Het ging om dringende nodige bijkomende contractuele aanwervingen. 

“De eerste finaliteit is dus hoofdzakelijk om de reeds goedgekeurde aanpassingen aan de personeelsformatie officieel te bestendigen in het organiek kader van de politiezone. Zodoende kunnen we de huidige contractuele personeelsleden perspectief bieden op een vaste betrekking met de bijhorende werkzekerheid en arbeidsmotivatie.

In secundaire orde willen we de kans grijpen om de politiewerking te optimaliseren en waar nodig bij te sturen zodat we blijven voldoen aan de wettelijke formatienormen en kadernormen. Rekening houdende met de steeds veranderende politieomgeving, het stijgende bevolkingsaantal, de opkomst van nieuwe fenomenen zoals bestuurlijke handhaving, illegale economie, het werken met nieuwe technologieën (Focus, ANPR, PatLoc, …), het aangaan van doorgedreven associaties met andere politiezones,…. dient er intens gestreefd te worden naar een meer efficiënte en effectieve inzet van de reeds beschikbare politiecapaciteit. We dienen er voortdurend over te waken dat we de juiste man of vrouw met de juiste kennis en vaardigheden op de juiste plaats in de politieorganisatie kunnen zetten om zo een kwaliteitsvolle basispolitiezorg te kunnen blijven bieden,” licht de Burgemeester verder toe.

In het operationeel kader werden hoofdzakelijk interne verschuivingen gedaan, van een aantal inspecteurs en hoofdinspecteurs tussen de verschillende teams/directies, met als doel de beschikbare collega’s efficiënter in te zetten en onze werking te optimaliseren. De grootste vernieuwing van deze - inmiddels vijfde - personeelsuitbreiding situeert zich in het administratief- en logistiek kader. Dit gebeurde eerst en vooral door 8 betrekkingen buiten personeelsformatie op te nemen in de organieke tabel van de personeelsformatie. 

De belangrijkste wijziging in het operationeel kader situeert zich in de Directie Wijk en Onderzoek. Zij kreeg er een nieuwe afdeling “bijzondere wetten” bij en een maatschappelijk assistent.

Het team bijzondere wetten speelt enerzijds in op lokale fraudefenomenen, zoals illegale economie, en tracht deze multidisciplinair aan te pakken. Hierbij komen we ook tegemoet aan het prioritair veiligheidsfenomeen van het Nationaal Veiligheidsplan (2022-2025) met name “fiscale fraude en andere financiële en economische fenomenen”. Het project Company Dumping van kracht in ons arrondissement Halle-Vilvoorde speelt hier dan ook verder op in. Het trachten te achterhalen dat fictieve bedrijven zich settelen in onze gemeente en wanpraktijken in kaart brengen. Gezien de grote bedrijvigheid hier in Zaventem een werk dat wel wat inspanning vraagt.   

Anderzijds zal dit team de focus leggen op sociale fraude zowel in de bedrijven als bij de gezinnen. Ook hier spelen we opnieuw in op een veiligheidsfenomeen van het nationaal veiligheidsplan (2022-2025) de “Sociale Fraude”. Aangezien een veilige leefomgeving een taak is van iedereen doen we ook dit in samenwerking met heel wat externe partners die elk hun rol spelen in het toekennen van financiële voordelen ten opzichte van onze bewoners en de bedrijven. Op gebied van de gezinnen ligt onze focus voornamelijk op domiciliefraude en schijnhuwelijken. Maar we passen ons voortdurend aan afhankelijk van de problematieken die de kop op steken.  

De maatschappelijk werker werd gekoppeld aan de sociale recherche. De medewerkers van dit team staan zeer dicht bij de bevolking en vervullen een essentiële rol in de aanpak en het onderzoek naar sociale problematieken in ruime zin. O.a. de toename van de aangiftebereidheid inzake familiaal geweld en de intensievere aanpak, in samenwerking met de scholen, met betrekking tot problemen inzake verontrustende situaties en jeugdcriminaliteit vragen om extra capaciteit.

Ook nieuw in het operationeel kader is de wijziging van de huidige directie Lokaal Informatiekruispunt (LIK) naar een directie Operationele Steun. Het LIK wordt een zelfstandig team en krijgt er een consulent bij. Door het centraliseren en verrijken van informatie worden de politiemedewerkers op het terrein beter aangestuurd en ondersteund. Dit gebeurt o.a. door een digitale briefing, een intranet omgeving en zogenaamde ‘powerapps’ die op het terrein beschikbaar zijn. Deze maatregelen stellen de politie ook in staat om nog beter fenomeengericht te werken en in sommige gevallen zelfs te anticiperen op criminaliteit die zich in andere politiezones voordoet (bv. rondtrekkende dadergroepen).

Ook het team ICT wordt in de nieuwe structuur onder deze directie ondergebracht, waardoor een betere afstemming mogelijk is met functioneel beheer. 

De directie beleidsondersteuning werd gewijzigd naar beleid en communicatie en verrijkt met een hoofdinspecteur. De externe communicatie is belangrijk om nog beter rekenschap te kunnen afleggen van de politie-inspanningen en resultaten aan het bestuur en de Zaventemnaars, en de samenwerking met de talrijke externe partners te verbeteren. 

Het politiekader in zal – in volle bezetting – bestaan uit:

  • Operationeel kader: 103 FTE  => 1 hoofdcommissaris, 4 commissarissen, 20 hoofdinspecteurs, 78 inspecteurs)
  • Administratief en logistiek kader: 29 FTE => (3 adviseurs, 1 ICT-consulent, 1 maatschappelijk assistent, 3 consulenten, 15 assistenten, 6 arbeiders)

“Wij zijn ervan overtuigd dat we met dit organogram gewapend zijn om een toekomstvisie te kunnen overbrengen op onze personeelsleden die tot de continuïteit van onze zone zal bijdragen. Het zal enerzijds inspelen op de vraag naar rekrutering, maar zeker ook naar retentie. 

Wij hopen met deze veranderingen klaar te zijn om onze rol op te nemen binnen de steeds snellere evoluerende maatschappij.

Het doel blijft efficiënte en kwaliteitsvolle politiezorg te kunnen blijven aanbieden aan de burgers en capaciteitsvrije ruimte te creëren om te kunnen voldoen aan de noden zoals vermeld in het Zonaal Veiligheidsplan,” aldus Burgemeester Ingrid Holemans.

Labels