De App 112

Sedert kort kan u de hulpdiensten (politie, brandweer en ziekenwagen) ook contacteren via de App 112. Wie een smartphone heeft kan de App downloaden via de AppStore (iOS) of via de Play Store (Android). In geval van nood kan u dan de hulpdiensten bereiken met één simpele druk op de knop. Contactname via de App heeft ook enkele voordelen.

  • De noodcentrale kent uw identiteitsgegevens (naam, adres, …) nog voor u iets hebt gezegd, omdat u deze info vooraf in de App hebt ingeven.
  • De noodcentrale kan sneller uw exacte locatie bepalen.
  • Is het nu 100, 101 of 112 ? In een geval van nood is het vaak moeilijk om helder na te denken. Een groot voordeel van de App is dan ook dat u geen noodnummers moet onthouden. U drukt gewoonweg op het icoontje van de brandweer, politie of ziekenwagen en komt automatisch bij de juiste noodcentrale terecht.
  • U kan in de App nuttige informatie voor de noodcentrales vermelden, zoals :
    • Informatie over uw medische toestand: ziektes, medicatie die u neemt, …
    • Uw contactpersonen in geval van nood, ook we ICE-contacten genoemd (In Case of Emergency). Hulpdiensten beschikken dan over al deze info, nog voor u iets heeft moeten zeggen.
  • Doven en slechthorenden kunnen via de App chatten met de hulpdiensten.

Hoe begint u eraan ?

  • Download de App "app 112 BE" via de App Store of Play Store.
  • Open de App en antwoord op de vragen die gesteld worden.
  • Plaats het icoontje van de App op uw beginscherm.

Uiteraard kan u de hulpdiensten ook nog steeds bereiken via telefoon. Voor brandweer en ziekenwagen belt u 112 of 100. Voor de politie belt u 101.

Meer info vind je op www.112.be.