Frauduleuze e-mails blijven voor ongerustheid zorgen

Een bank die via e-mail je persoonlijke gegevens vraagt, de politie die een achterstallige betaling via e-mail claimt, een commerciële organisatie die een openstaande factuur vraagt te betalen.

Het fenomeen van de frauduleuze phishingmails is al enkele maanden oud.

Toch krijgen wij - net als andere politiezones - nog regelmatig e-mails van ongeruste burgers die ons vragen wat ze moeten doen.

De meest eenvoudige tip die we kunnen geven, is zo snel mogelijk de e-mail deleten en er verder niets mee doen.

Wees altijd waakzaam als iemand je persoonlijke gegevens of codes vraagt. Geef deze gegevens of codes nooit door via e-mail of telefoon

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het slachtoffer wordt via een e-mailbericht naar een valse website gelokt die sterk lijkt op de site van een bank of een bekende commerciële site. Wanneer het slachtoffer zijn gebruikersnaam en paswoord ingeeft, zal de fraudeur deze onderscheppen en zelf gebruiken om transacties of aankopen uit te voeren. Je wordt verzocht op een link te klikken om je gegevens te controleren. Deze link leidt je naar een frauduleuze site waar je moet inloggen met je persoonlijke gegevens. Soms wordt er ook software aangeboden die je, zogezegd om je account beter te beschermen, moet downloaden. Er wordt ook gedreigd (met bv. Het afsluiten van je account) als je niet onmiddellijk gevolg geeft aan het bericht.

Hoe herken je een phishing bericht?

De e-mails verwijzen naar een website die op het eerste zicht sterk lijkt op de vertrouwde site. Er wordt melding gemaakt van nieuwe veiligheidsmaatregelen of databanken die bijgewerkt moeten worden. De mail is meestal niet persoonlijk aan de ontvanger gericht, maar gebruikt algemene aansprekingen als 'Geachte klant'. Het bericht bevat vaak ook spellings- en taalfouten.

Wat moet je doen als je een (vermoedelijk) phishing bericht ontvangt?

Klik in geen geval op de link die in de mail staat en open eventuele bijlagen niet. Neem contact op met de zogezegde afzender om de authenticiteit van het bericht te controleren.

Welke stappen kan je zelf nemen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishing?

Tik altijd zelf het webadres van de site die je wilt bezoeken in. Zo voorkom je dat je via misleidende links op valse websites terecht komt. Websites van banken gebruiken een beveiligde verbinding. Ze beginnen met 'https'. De 's' staat voor 'safe'. Een beveiligde site herken je ook aan een slotje in je browser of een groengekleurde adresbalk. Zorg er ook voor dat je computer goed beveiligd is met een virusscanner en een firewall. Hou je besturingssysteem, virusscanner en browser up-to-date.

Ben je toch slachtoffer van phishing?

Neem contact op met je bank en laat je rekening en online bankaccount blokkeren. De meeste banken hebben een speciaal telefoonnummer ,dat de klok rond bereikbaar is om fraude te melden. Indien je bijvoorbeeld de zogenaamde achterstallige boete van de politie zou betaald hebben, kan je klacht neerleggen bij de lokale politie. Doe ook steeds aangifte bij de federale politie. Dit kan online via de website van e-cops (www.ecops.be).