Snellere oplossingen voor meldingen dankzij smartphones voor Truiense gemeenschapswachten

Vanaf vandaag is de kans groot dat de inwoners van Sint-Truiden de gemeenschapswachten geregeld aan het werk zien met de smartphone in de hand. Die helpt hen om sneller verslag uit te brengen over de situatie op straat. De oplossingstermijn voor meldingen verkort ook aanzienlijk.

Sint-Truiden trekt resoluut de kaart van de innovatie. De digitalisering van de dienstverlening is één van de belangrijkste speerpunten van deze beleidsploeg. Gratis WiFi op de Grote Markt, een e-loket, …: verschillende concrete projecten loodsen de stad de 21ste-eeuw binnen.

De service aan de burger staat voorop. Die wint hand over hand in snelheid en efficiëntie. Op woensdag 27 april werd zo een cruciale stap gezet in de modernisering van het preventiebeleid. Voortaan gaan de Truiense gemeenschapswachten dagelijks met de smartphone op patrouille.

"Dat is een hele vooruitgang. De gemeenschapswachten kunnen tijdens hun ronde vlotter een probleem signaleren. Zien ze bijvoorbeeld een losliggende stoeptegel, dan nemen ze hiervan direct een foto. Die sturen ze door naar de bevoegde dienst, die meteen een gepaste oplossing uitwerkt", zegt schepen van digitalisering Carl Nijssens.

De smartphones zijn waterdicht en bestand tegen alle weersomstandigheden. Intern worden de nodige opleidingssessies georganiseerd, om de nieuwe technologie direct uit te rollen.

"De gemeenschapswachten zijn de ogen en oren van het bestuur op het terrein. Met de smartphone beschikken ze nu over een nieuw instrument om onze straten en pleinen nog beter in de gaten te houden. Deze eerste stap krijgt binnenkort trouwens een vervolg met de installatie van verschillende apps om de ingevoerde meldingen verder op te volgen", aldus nog burgemeester Veerle Heeren.