Hoe kan je veilig shoppen? Lees het hier

Vr 17.05.2019 - 13:51

Je vindt online een mooi aanbod voor een reis, maar je weet niet of dat betrouwbaar is? Neem nooit overhaast beslissingen en informeer je grondig over de website en over het aanbod. Zorg ervoor dat je weet wat je koopt.

Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare webshops. Zo ontving de FOD Economie in 2018 meer dan 248 meldingen over oplichting bij het online boeken van reizen. Een stijging van 43% ten opzichte van 2017.

Daarom voeren de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument een campagne en geven ze tien eenvoudige tips om malafide websites te herkennen.

Hoe kan ik een onbetrouwbare website herkennen?

1. Check de reputatie van de website

Surf via een zoekmachine naar de meningen en ervaringen van andere consumenten. Koppel termen als "fraude", "misleiding" of "bedrog" aan je zoekopdracht.

2. De eerste is niet altijd de beste

Stort je niet op de eerste resultaten die een zoekmachine oplevert. Meestal gaat het om advertenties, soms voor onbetrouwbare sites.

3. Informeer je grondig over het aanbod

Laat je niet te snel door het aanbod beïnvloeden. Neem de tijd om alle kenmerken te bekijken en check eerst de totale prijs vooraleer je bestelt.

4. Ga na of je met kredietkaart kunt betalen

Kies voor deze betaalmethode. Bij problemen heb je meer kans om je geld terug te krijgen.

5. Geen httpS, geen deal!

Controleer voordat je betaalt of het adres van de site begint met "https". Als dat niet het geval is, betekent het dat de site niet veilig is.

Benieuwd naar meer tips? Wil je weten wat jouw rechten zijn? Kijk snel op www.weetwatjekoopt.be en ontdek alle tips en antwoorden op de veelgestelde vragen.

Heb je toch problemen met een online aankoop?

Meld het aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf zich in een ander Europees land bevindt.

Heb je met een kredietkaart betaald? Probeer dan je geld te recupereren via de website

www.mijnkaart.be

Project WIN

Do 16.05.2019 - 13:04


Winkel Informatienetwerk (WIN)

Het stadsbestuur en de lokale politie Lommel hebben besloten om het bestaand winkelinformatienetwerk verder uit te breiden. Wat houdt het WIN in?

Via e-mail worden afspraken gemaakt, informatie uitgewisseld en preventieve boodschappen verspreid met als doel:

  • Aanpak en preventie van diefstallen en criminaliteit
  • een communicatieplatform oprichten tussen politie en de winkels
  • een permanent aanspreek- en meldingspunt opzetten en gegevens verzamelen
  • abnormaliteiten onmiddellijk melden aan de politie zodat de veiligheid verhoogd wordt.
  • een wederzijdse uitwisseling van info met betrekking tot diefstal gerelateerde feiten

Hiervoor wordt het e-mailadres WIN@politie.lommel.be gebruikt.

De politie fungeert als onthaal, coördinatie- en informatiepunt , beoordeelt de relevantie en verspreidt de gegevens, indien nodig, via de mailgroep

Dit informatienetwerk is niet bestemd voor klachten en dringende oproepen. Die dient men te blijven richten aan noodnummer 101.
Hou er rekening mee dat deze e-mails enkel worden gelezen tijdens de kantooruren. Interesse? Meld je aan via WIN@politie.lommel.be.

Nieuwe verkeerssituatie Lommel-Centrum

Do 16.05.2019 - 12:59

Vanaf morgen 16/05/2019 tot en met 31/08/2019 gaan de werken in het dorp over in fase 1A + 1B. Dit brengt een volledige nieuwe verkeerssituatie met zich mee.

Het verkeer komende van uit Kerkstraat kan niet meer het Dorp in, dit verkeer moet de Lepelstraat of Einderpad in.

Het verkeer komende van de Molsekiezel zal via de noordkant van het dorp kunnen rijden naar het kruispunt Lepelstraat/Kerkstraat/ Einderpa

Tijdens deze fase 1A + 1B is er een blauwe zone in het dorp. Dit wil zeggen dat men bij het parkeren geen ticket meer moet halen uit de parkeerautomaat maar kan parkeren (maximum 2uur) met de blauwe schijf.

Een overzicht van de blauwe zone evenals een omleingsplan kunt u vinden in onderstaande bijlagen.