Fraude bij online aankopen

Bij deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een valse advertentie op een legitieme veilingsite (bv. Autoscout, Immoweb enz.) of een verkoopsite die volledig frauduleus is opgezet.

De oplichter, die zich voordoet als verkoper, biedt één of meerdere objecten te koop aan (een auto, gsm, kleine elektronica, enz.) aan een lage prijs.

De valse verkoper vraagt over het algemeen om het afgesproken bedrag over te maken via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnt de oplichter en is hij niet meer te contacteren.

Sommige oplichters gebruiken daarbij een valse transportfirma of tussenpersoon. Deze fictieve bedrijven worden erbij gehaald om bij het slachtoffer de schijn van betrouwbaarheid op te wekken. Normaal gezien biedt dit soort bedrijven een extra garantie aan koper en verkoper. Zodra de tussenpersoon het geld ontvangt van de koper wordt groen licht gegeven aan de verkoper die zijn goed verstuurt naar de koper. Als deze ontvangst bevestigt aan de tussenpersoon, stort deze het aankoopbedrag door aan de verkoper.

Vermijd aan de oplichters persoonlijke informatie vrij te geven, zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. De oplichters kunnen ze gebruiken voor het plegen van andere criminele feiten. We raden ook aan om alle contact te verbreken met de oplichters en vooral niets te betalen!

Slachtoffer?

  • Breng je bank op de hoogte.
  • Meld dit via het meldpunt van de FOD Economie: meldpunt.belgie.be
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Neteland via het contactformulier of telefonisch via 014 244 200.