Verkeersboete online betalen: sneller en makkelijker

Sinds juli 2017 kan je een verkeersboete digitaal afhandelen op de website www.verkeersboetes.be. Al meer dan 70 000 overtreders maakten gebruik van dat systeem. Vanaf 28 maart 2018 is dat nog makkelijker:

  • Minder papier: na een verkeersovertreding ontvang je voortaan maar 1 brief meer. Daarin staat duidelijk over welke overtreding het gaat en wat je moet doen. Vroeger ontving je het proces-verbaal en de oproep om te betalen nog apart, soms met veel tijd tussen.
  • Duidelijker: de informatie over uw overtreding en wat je moet doen, is leesbaar geschreven. Ook op de website staat helder uitgelegd hoe je te werk gaat en wat er gebeurt als uw betaling niet tijdig of correct verloopt.
  • Meer gebruiksgemak: je bezoekt het online platform en gebruikt dat zoals je wil: op uw smartphone, tablet, laptop of pc.
  • Sneller: je komt sneller te weten welke overtreding je beging door meer slimme camera's en een automatische verwerking van die data. Je ontvangt jouw boete al vanaf 6 dagen na de feiten.
  • Meer informatie: op de website vind je informatie over hoe je je kan verzetten als je niet akkoord bent met de boete.

Wat doet de overheid?

Vaststellen, verwerken, innen en opvolgen: dat proces maximaal automatiseren, is de inzet. Politie, justitie en bpost werken nauw samen om informatie sneller en vlotter te delen.

  • De politierechter komt louter tussen voor zware overtredingen. Indien je uw boete niet betaalt na verschillende aanmaningen zal de overheid de boete inhouden op uw terugbetaling van de belastingen.
  • Overtredingen opsporen, gebeurt meer en meer automatisch. Slimme camera's herkennen automatisch de nummerplaat, registreren objectief bewijs en laten bij trajectcontrole toe om een vollediger beeld te schetsen.
  • Als een slimme camera een overtreding vaststelt, verstuurt het toestel automatisch alle informatie naar gespecialiseerde verwerkingscentra van de federale politie. Na controle, volgt automatisch de gepaste actie, zoals het creëren van een brief aan de overtreder.
  • Bpost ontvangt al die correspondentie digitaal, drukt automatisch de brieven af, sorteert alles voor en bezorgt de juiste brief aan de juiste persoon.
  • De burger krijgt in die brief duidelijke uitleg over hoe hij of zij een boete kan afhandelen. Online betalen op www.verkeersboetes.be verloopt veilig, gemakkelijk en snel.
  • Bij vragen, begeleidt het callcenter de burger telefonisch.
  • De automatisering is een grote omschakeling voor politie en justitie. Om de kwaliteit van het proces-verbaal te blijven verzekeren, volgen alle partners de lancering van fase II van het project dichtbij op. Waar nodig, kan er bijgestuurd worden.

Wat levert het op?

  • Door de tijdswinst bij politie en justitie ontstaat meer ruimte om te focussen op kerntaken.
  • Door korter op de bal te spelen en de pakkans te vergroten voor iedereen is de aanpak rechtvaardiger.
  • Internationale samenwerking zorgt voor minder willekeur bij het beboeten van buitenlandse overtreders.
  • Er is minder risico op fouten bij het online betaalplatform omdat de betaling enkel mogelijk is als alle gegevens correct zijn.
  • Meten is weten: beleidsmakers maken bewustere keuzes doordat ze een beter zicht krijgen op het verkeersbeleid.