Ongewenste telefoonoproepen

We ontvangen regelmatig vragen van bezorgde inwoners over ongewenste telefoonoproepen. Men denkt dat het om inbrekers gaat die willen nagaan of de bewoners thuis zijn. Dat valt niet uit te sluiten. Echter, het kan ook om iets anders gaan.

Commerciële telefoons

Het kan gaan om bedrijven die je opbellen om iets te verkopen of speciale aanbiedingen voor te stellen. Hoe komen deze bedrijven aan je telefoonnummer ? Heb je een vast, niet-privaat telefoonnummer, dan kan iedereen je telefoonnummer op internet terugvinden, ook bedrijven. Ofwel heb je vroeger zelf al eens contact gehad met het bedrijf omdat je er iets gekocht hebt, of een inlichting hebt gevraagd. Bedrijven gebruiken of kopen soms ook klantenbestanden van andere bedrijven of 'adressenmakelaars'.

Technische mankementen

Neem je op en hoor je niets aan de andere kant van de lijn? Dan kan het zijn dat je nummer gegenereerd werd door een belsysteem van een callcenter waarbij iets is misgelopen.

Wat kan je doen?

  • Wil je commerciële oproepen vermijden, registreer je telefoonnummer dan op belmenietmeer.be. Bedrijven en organisaties halen je telefoonnummer en naam uit hun belbestanden en zullen je niet meer bellen voor hun producten, diensten of speciale promoties.
  • Kan je het oproepnummer achterhalen, kijk dan even via google of de witte gids om wie het gaat, en vraag om uit hun bestanden geschrapt te worden.
  • Sommige telefoontoestellen laten toe om specifieke oproepnummers of alle private nummers op je toestel te blokkeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je toestel of neem contact op met je telefoonprovider (Base - Proximus - Telenet - Orange).
  • Je kan je telefoonnummer als een geheim- of niet-vermeld-nummer laten registreren. Je kan hiervoor contact opnemen met je telefoonprovider.
  • Heb je maatregelen genomen, maar word je toch nog vaak door dezelfde, onbekende oproeper lastiggevallen? Noteer dan telkens de data en de uren waarop je werd gebeld. Je kan aan de ombudsdienst voor telecommunicatie vragen om de identiteit van de oproeper na te gaan. Het onderzoek zal enkel gebeuren wanneer de feiten lijken vast te staan en het verzoek heeft betrekking op precieze data en uren. De ombudsdienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren indien de oproepen gebeurd zijn vanuit een telefooncel, vanuit een ander land of, soms, als ze afkomstig zijn van een GSM met een vooruitbetaalde kaart. Het aanvraagformulier vind je op de website van de ombudsdienst. In geval van kwaadwillig opzet of stalking doe je aangifte bij de politie.

Bron: Politie Herko