5 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen.

De wodca-actie van de politie Zuiderkempen van afgelopen weekend zal de geschiedenis ingaan als één die we niet snel zullen vergeten. In Herselt, Hulshout en Westerlo werden 91 bestuurders gecontroleerd op het gebruik van alcohol en drugs. Zeven personen (8%) hadden teveel gedronken. Hiervan dienden drie personen hun rijbewijs in te leveren voor drie uur. Twee andere personen waren hun rijbewijs voor zes uur kwijt. Eén ervan was een 37-jarige vrouw. Omdat de inspecteurs vermoedden dat zij wel eens sneller zou vertrekken met haar auto en zonder rijbewijs, werden de collega’s van Heist-op-den-Berg gewaarschuwd. De collega’s van Heist slaagden er die nacht in de vrouw voor de tweede maal achter het stuur te betrappen, nu echter zonder rijbewijs en dit ondanks het rijverbod. Haar rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen.

Lees meer →

De Lokale Politie Zuiderkempen organiseert in samenwerking met de secundaire scholen in Westerlo op 25, 26 en 27 april voor de vijftiende keer het verkeerseducatief project “Wel jong, niet gek!’. 355 laatstejaars studenten, verspreid over 5 sessies, nemen hieraan deel.

Lees meer →

Het internet is een fantastische omgeving om te ontdekken, te creëren en samen te werken. Maar om het optimaal te benutten is het wel belangrijk dat je denkt aan je veiligheid. Daarom nemen Google en Test-Aankoop samen het initiatief cybersimpel.be. Dit initiatief heeft als doel een veiliger internet te bevorderen en de consument te sensibiliseren om zichzelf te beschermen tegen de risico's van het internet. Het doel van deze site is om een platform met praktische informatie voor alle leeftijdsgroepen aan te bieden om op het internet veilig te surfen.

De politieraad zal samenkomen op 19 april 2017 om 20:00 uur in het Veiligheidscentrum De Marly, de Merodedreef 15, 2260 Westerlo.

Lees meer →

Overdreven en onaangepaste snelheid vormen belangrijke risicofactoren in het verkeer. Uit internationaal onderzoek blijkt dat een overdreven snelheid aan de basis ligt van een derde van de dodelijke verkeersongevallen (OECD, 2006 in SWOV 2012; ETSC, 2010). De snelheid die een bestuurder kiest, heeft zowel invloed op de kans op een ongeval, als op de ernst ervan. Een hogere snelheid vergroot immers zowel de afstand die wordt afgelegd tijdens de reactietijd van de bestuurder als de remafstand. Daarnaast is de botsingsimpact, en bijgevolg het lichamelijk letsel, groter naargelang de snelheid hoger ligt (Temmerman, 2016). (BIVV Hoe kijken autobestuurders naar verkeersveiligheid – 2015).

Lees meer →