Lijst met onbetrouwbare televerkopers op website FOD Economie

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.

2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.

3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.

4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via

meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

Op de eerste donderdag van elk trimester, tussen 11u45 en 13u15, voert het Crisiscentrum (FOD Binnenlandse Zaken) een geluidstest uit van het sirenenetwerk.

De volgende test is voorzien op 5 april 2018.

In 2018 zijn er nog testen op 5 juli en 4 oktober. Daarna houdt het sirenenetwerk op te bestaan.

Dit netwerk van sirenes rond de Seveso- en nucleaire sites vormt één van de kanalen van de overheden om de bevolking in noodsituaties te alarmeren en ertoe aan te zetten de juiste reflexen aan te nemen: naar binnen gaan en de aanbevelingen opvolgen.

Naast deze sirenes zijn er andere kanalen om de bevolking te alarmeren.

Eén van deze kanalen is via een telefonische oproep, SMS of sociale media door middel van het systeem BE-Alert. (meer informatie op www.BE-Alert.be)

Op het ogenblik van de test zal elke sirene een alarmsignaal genereren. Dit is een gemoduleerde schelle toon die na een korte onderbreking wordt herhaald. Uit de luidsprekers van de sirene klinkt de gesproken boodschap "Proefsignaal".

De resultaten van de test zullen in de loop van de dag meegedeeld worden op de website van het Crisiscentrum: www.crisiscentrum.be.

Naar aanleiding van deze testen kan u uw opmerkingen laten weten via het volgende elektronische adres: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

 

* Alle nuttige informatie over de alarmkanalen vindt u terug op www.crisiscentrum.be.

* Alle nuttige informatie over de voorafgaande informatie betreffende de risico’s en de juiste gedragingen vindt u terug op www.risico-info.be.   

* Voor bijkomende informatie over deze geluidstesten kan u terecht op het gratis nummer 0800-94.113, dat beschikbaar zal zijn van maandag 2 april tot en met vrijdag 6 april 2018, van 9 tot 16 uur.

 

 

 

Gebruikte bromfietsen, lichte vierwielers en speed-pedelecs nog steeds zonder inschrijving.

U bezit een tweedehands  voertuig dat in België in gebruik werd genomen vóór 31  maart 2014 maar u heeft het nagelaten dat voertuig in te schrijven tijdens de regularisatieperiode die op 11 december 2017 werd beëindigd. Wat te doen? 

 

Verzamel de goedkeuringsdocumenten van het voertuig.

  • Het origineel Europees (CoC) of Belgisch gelijkvormigheidsattest (of duplicaat) of een duidelijk leesbare kopie.
  • Of een attest van verlies/diefstal van het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door de Politie voor zover de bromfiets er ooit één gehad heeft.
  • Of een attest afgeleverd door de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (zie http://www.bfov-fbva.be) voor een voertuig ouder dan 25 jaar, zonder documenten.

Begeef u met uw document naar een bpost-kantoor. bpost zal de technische gegevens van uw voertuig  intoetsen en overmaken aan de DIV. 

  • Indien de overdracht van gegevens mislukt zou zijn, voeg dan het bewijs van verwerping door de informatica bij het formulier voor de aanvraag tot inschrijving dat u bij uw verzekeraar verkrijgt. Bezorg dat alles aan de DIV.
  • Indien alles in orde is : u zal van bpost een formulier voor de aanvraag tot inschrijving ontvangen dat u dient te vervolledigen, te ondertekenen en voor te leggen aan uw verzekeraar. Uw verzekeraar zal dan de inschrijving verwezenlijken via de toepassing WebDIV en zal u een fiche bezorgen met daarop de korte inhoud van de inschrijving.

De postbode bezorgt u daarna een kentekenplaat die u op uw voertuig bevestigt.(kostprijs : 42 euro). Bewaar zorgvuldig het kentekenbewijs (het kentekenbewijs bestaat uit twee delen : één luik voor te bewaren thuis en één om te bewaren in uw voertuig).

Opgelet: de speed-pedelecs, bijzonder geval:

De beslissing werd genomen om een bijkomend jaar toe te kennen voor de regularisatie van gebruikte speed-pedelecs.

Gelieve nog enig geduld uit te oefenen tot de reglementering daaromtrent aangepast is. U zal worden ge-informeerd  over de te volgen werkwijze.

Indien u niet beschikt over een Europese goedkeuring voor uw speed-pedelec, neemt u best de nodige stappen om een individuele goedkeuring te bekomen bij één van de Gewesten: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/voertuigen_en_onderdelen/regionale_homologatie_diensten

Opgelet: een voertuig zonder goedkeuring mag niet in het verkeer worden gebracht.

Team DIV

Website Slachtofferzorg gaat online

Slachtoffers, nabestaanden en vrienden en familie van slachtoffers of getuigen van een misdrijf, verkeersongeval, ramp of aanslag kunnen voortaan ook terecht op www.slachtofferzorg.be. De website is een bijkomend hulpmiddel voor de zorg voor slachtoffers waarop alle informatie en ondersteuning te vinden is op juridisch, praktisch en emotioneel vlak.

De thema’s die aangeboden worden op de website zijn:

  Hoe verwerk ik een schokkende gebeurtenis?

  Wat moet ik regelen?

  Waar kan ik terecht ?

  Waar vind ik info over de juridische procedure?

  Hoe leg ik klacht neer?

  Hoe zit het met de schadevergoeding?

  Hoe kan ik een slachtoffer in mijn omgeving helpen?

  Welke info is er voor mij als jongere?

  Hoe praat ik met de media?

  Contact opnemen met de dader: hoe?

  Welke info is er voor mij als professional?

Elk thema bevat zowel informatie, tips als concrete stappen die slachtoffers en hun omgeving op weg kunnen helpen. De website zal in de toekomst ook informatie bieden aan slachtoffers van noodsituaties op nationaal niveau zoals bij terreur of rampen.

Op termijn zal de website verder uitgebouwd worden en worden themapagina’s voorzien die specifieke informatie bevatten over bepaalde feiten (seksueel geweld, rampen, terreur,…).

Wie in de toekomst de Schengenzone wil verlaten of betreden, zal vanaf 7 april 2017 langer moeten aanschuiven op de luchthavens, in het treinstation en in de havens. Vanaf die datum verstrengen immers de identiteitscontroles.

De politie vraagt dan ook aan alle reizigers om zich hierop voor te bereiden en op tijd te komen zodat hun reis vlekkeloos kan starten.

Personen die geseind staan, nadat ze verschillende malen door een politiedienst werden uitgenodigd lopen voor hun vertrek tegen de lamp omdat elke seining ernstig zal genomen worden. Wie dus weet dat hij bijvoorbeeld zijn woonstverandering niet gemeld heeft of zijn verbod tot sturen nog moet tekenen, springt best voor zijn reis eens binnen in het politiekantoor.

Vorige123Volgende