Valse facturen , phishing mails , valse waardebonnen, misleidende reclame , … we ontvangen hier de laatste weken weer veel klachten over. Wat kan je zelf doen?Volg eerst en vooral je buikgevoel : taalfouten , een bedrijf dat je niet kent of een directe vraag naar geld is meestal geen goed teken. Click zeker niet op een link , blokkeer afzender , verwijder mail en laat weten aan je mailprovider dat betrokken mail verdacht is. We raden ook aan om deze mails of andere misleidingen direct door te geven aan het officiële meldpunt.

Vorig jaar richtte de Federale Overheidsdienst Economie een meldpunt op voor bedrog , fraude , oplichting en illegale handelspraktijken (meldpunt.belgie.be).Het meldpunt is een onlineplatform of website waar je alle soorten van misleiding, bedrog , fraude of oplichting kan melden. Aan de hand van gerichte vragen krijg je een antwoord en advies op maat. Je weet meteen welke stappen je kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.

Wat kan je melden via het Meldpunt?

  1. Oplichting: valse facturen, valse loterij, valse boetes per e-mail, …
  2. Fraude: phishing, spoofing (zich online voordoen als iemand anders), valse waardebonnen per e-mail, sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige, …
  3. Illegale handelspraktijken en bedrog: misleidende reclame of prijsaanduiding, problemen met een krediet, ongewenste oproepen of e-mails, leveringsproblemen, foute voedseletikettering, garantieproblemen, niet-naleving rookverbod, …

Opgelet: Ben je slachtoffer geworden van dergelijke praktijken of heb je nadeel geleden (bijvoorbeeld je hebt geld verloren, je hebt een valse boete betaald, ...) dan dien je best klacht in bij de politie zodat er een proces-verbaal kan  opgesteld worden . Onze kantoren zijn 24u/24u open op het Paradeplein 1 te Lier . Neem zeker al je bewijsstukken mee!

Het Meldpunt is geen dienst voor noodoproepen en beschikt niet over een 24/24 u permanentie. Bij noodsituaties bel je het noodnummer 101.

bron: meldpunt.belgie.be